وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
20 اردیبهشت 1400

خط روند (Trendline) چیست؟

0

یکی از بهترین روش ها برای پیش بینی شرایط بازار و تعیین استراتژی ورود یا خروج از یک دارایی، استفاده از خطوط روند است. اگر کمی با تحلیل تکنیکال آشنایی داشته باشید، حتما شنیده اید که تحلیلگران یا معامله گران می گویند که “روند دوست شماست” یا “در جهت روند معامله کنید”. استفاده از خط روند یکی از مهم ترین روش ها برای شناسایی نقاط حمایت و مقاومت داینامیک در نمودار است.

روند (Trend) چیست؟

روند در تحلیل تکنیکال، به معنای برآیند رفتار قیمت در یک بازه زمانی مشخص است. روندها در بازه های زمانی بلند مدت نسبت به روندها در بازه های زمانی کوتاه مدت، معتبرتر هستند. روند قیمت، ساختار قیمت است که از برآیند صعود و نزول های قیمت ساخته می شود. اگر تغییرات افزایش یا کاهش قیمت در یک جهت شکل بگیرند، نظم خاصی در این تغییرات به وجود می آید که روند را تشکیل می دهند.

خط روند یا ترندلاین، یک ابزار ترسیم نموداری دینامیک است. هر چه شیب خطوط روند به 45 درجه نزدیک تر باشد، به سختی مسیر خود را تغییر می دهند.

انواع روند چیست؟

1- روند صعودی (Uptrend):

زمانی که قیمت در حالت ایده آل، کف بالاتر (دره بالاتر) از کف قبلی و سقف بالاتر (قله بالاتر) از سقف قبلی می سازد، روند صعودی را شکل می دهند. در روند صعودی، انتظار می رود که قیمت با برخورد با این خط مجددا به سمت بالا حرکت کند. به عبارت دیگر، خط روند صعودی به عنوان یک حمایت (مورب) عمل می کند. در یک خط روند صعودی، قله های متوالی لزوماً بالاتر از یکدیگر نیستند، اما دره ها حتما می بایست از دره قبلی خود بالاتر باشند.

2- روند نزولی (Downtrend):

زمانی که قیمت در حالت ایده آل، سقف پایین تر (قله پایین تر) از سقف قبلی و کف پایین تر (دره پایین تر) از کف قبلی می سازد، روند نزولی را شکل می دهند. در روند نزولی، انتظار می رود که قیمت با برخورد با این خط مجددا به سمت پایین حرکت کند. به عبارت دیگر، خط روند نزولی به عنوان یک مقاومت (مورب) عمل می کند. در یک خط روند نزولی، دره های متوالی لزوماً پایین تر از یکدیگر نیستند، اما قله ها حتما باید از قله قبلی خود پایین تر باشند.

3- روند خنثی یا تردینگ رنج (Sideway Trend):

قیمت در روند خنثی به جهت خاصی حرکت نمی کند و بین دو حمایت و مقاومت در حرکت است. به عبارت دیگر نمی توان پیش بینی نمود که حرکت بعدی قیمت صعودی یا نزولی است. در چنین شرایطی، تنها می توان بین کف و سقف تریدینگ رنج معامله کرد و بدیهی است که باید به سود کمتر راضی بود. دلیل تشکیل بازار نوسانی را می توان نبود اطمینان کافی و سردرگمی سهامداران باشد یا ممکن است پول کافی برای به حرکت درآوردن دارایی در بازار موجود نباشد.

رسم خطوط روند

همانطور که پیش تر اشاره شد؛ خط روند به عنوان حمایت یا مقاومت قیمت عمل می کند. خط روند یک خط مستقیم با شیب مثبت یا منفی است که دو یا چند نقطه را به هم متصل می کند.

رسم خط روند صعودی

خط روند صعودی، یک خط مستقیم به سمت راست و با شیب مثبت است که حداقل دو دره قیمتی را به هم متصل می کند. دره های قیمتی متوالی باید بالاتر از یکدیگر باشند. خط های روند صعودی به عنوان حمایت داینامیک برای قیمت عمل می کنند و بیانگر این است که تقاضا نسبت به عرضه علی رغم افزایش قیمت بیشتر است. خط روند صعودی، تا زمانی که قیمت بالای آن باقی بماند معتبر است. در صورتی که قیمت خط روند صعودی را به سمت پایین بشکند، هشداری مبنی بر احتمال تغییر روند وجود دارد.

رسم خط روند نزولی

خط روند نزولی، یک خط مستقیم به سمت راست و با شیب منفی است که حداقل دو قله قیمتی را به هم متصل می کند. قله های قیمتی متوالی باید پایین تر از یکدیگر باشند. خط های روند نزولی به عنوان مقاومت داینامیک برای قیمت عمل می کنند و بیانگر این است که علی رغم کاهش قیمت ها، عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است. خط روند نزولی، تا زمانی که قیمت پایین تر از آن باقی بماند معتبر است. در صورتی که قیمت خط روند نزولی را به سمت بالا بشکند، هشداری مبنی بر احتمال تغییر روند وجود دارد.

ترند لاین و دوره زمانی نمودار

خط روند ترسیم شده در تایم فریم های بالاتر از اعتبار بالاتری برخوردار هستند. تحلیلگران، عموما ترسیم خطوط روند را از تایم فریم های بلند مدت مانند نمودار هفتگی شروع کرده و سپس به سمت دوره های زمانی پایین تر نیز می آیند. هر چه تعداد برخوردهای قیمت با خط روند بیشتر باشد، این خط روند از اعتبار بالاتری برخوردار است. در رسم خطوط روند باید توجه کنید که خط روند نباید از بدنه کندل های قیمت عبور نماید. درست است که برای رسم خط روند، حداقل دو نقطه کافی است ولی هر چه قیمت در طی دوره بالاتری به این خط واکنش نشان دهد؛ اعتبار خط روند بالاتر می رود.

نکات ترسیم خط روند

1- گاهی معامله گران آماتور، تصورات ذهنی و تعصب خود را در ترسیم نمودار وارد می کنند. مهم ترین نکته در ترسیم خطوط و سطوح حمایت و مقاومت این است که همیشه بهترین نقاط برگشت در نمودار، واضح ترین آن ها هستند.

2- برای خرید یک دارایی در یک روند صعودی، بهتر است از تشکیل کف روی خط روند صعودی اطمینان پیدا کنیم. برای این کار می توانیم از الگوهای کندل استیک و اندیکاتورهایی مثل RSI استفاده کرد.

3- خط روند عموما بین 3 الی 4 بار می تواند توسط قیمت مجددا تست شود و معتبر باقی بماند ولی بعد از آن، احتمال شکست خط روند به مراتب بیش تر از قبل خواهد بود.

ترندلاین را چگونه رسم کنیم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است پیش آید این است که خط روند را می بایست بر اساس کدام ناحیه قیمت رسم کرد. به عبارت دیگر، برای رسم خط روند صعودی بهتر است قیمت باز شدن کندل را در نظر بگیریم و یا کمترین قیمت کندل؟ این سوال در مورد رسم خط روند نزولی نیز برقرار است. به این صورت که قیمت باز شدن کندل را باید برای رسم خط روند باید در نظر بگیریم و یا بیشترین قیمت کندل را؟ به طور کلی، خط روند صعودی که کاملا منطبق بر نقاط بیشترین قیمت یا قیمت بسته شدن کندل باشد وجود ندارد. در ترسیم خط روند نزولی نیز همین شرایط برقرار است. مهم ترین قاعده برای رسم خط روند این است که خط روند نباید با بدنه کندل های قیمتی برخورد داشته باشد و اینکه این خط بر اساس چه ترکیبی از نقاط بیشترین قیمت و قیمت بسته شدن یا کمترین قیمت و قیمت باز شدن کندل رسم شود، اهمیت چندانی ندارد. ولی بهتر است با توجه به اینکه سایه کندل ها نیز قیمت را تجربه نموده اند، جهت ترسیم خطوط روند با اطمینان بیشتر سایه کندل ها نیز درنظر گرفته شوند.

اعتبار خط روند

نکته مهم در خطوط روند این است که بدانیم هیچ خط روندی تا ابد ادامه نخواهد داشت. بعد از اینکه خط روند، اعتبار خود را از دست داد، آن را خواهد شکست و روند جدید شروع می شود. علت شکست خط روند عموما مربوط به مسائل اقتصاد کلان و تحلیل فاندامنتال است. شکست روند زمانی اتفاق می افتد که یک کندل پر قدرت، خط روند را قطع و در بیرون آن بسته شود. باید قسمت بزرگی از بدنه کندلی که خط روند را می شکند، بیرون خط روند باشد. پس از کندل شکست، نیاز به یک کندل تاییدیه داریم. لازم است بدانید که شکست روند گاهی پر قدرت و سریع اتفاق می افتد و به پیش می رود. گاهی نیز شکست روند با پولبک همراه است و خط روندی که شکسته می شود، توسط قیمت برای بار آخر تست می شود و سپس روند جدید آغاز می شود. اگر قدرت و شتاب پولبک زیاد باشد می توان انتظار شکست جعلی خط روند را داشت ولی اگر پولبک به آرامی و با کندل های کوچک تر از کندل شکست صورت پذیرد، احتمال صحت پولبک بیشتر خواهد بود.

اشتراک گذاری در:

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط