وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
21 اردیبهشت 1400

حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک چیست؟

0

حمایت و مقاومت یکی از مهم ترین مباحث تحلیل تکنیکال است. یک تحلیلگر تکنیکال، بر طبق اصول تحلیل تکنیکال، به این باور رسیده است که تاریخ همواره در نمودار قیمت تکرار می شود. به همین دلیل جهت پیش بینی وضعیت آینده، رفتار قیمت در گذشته را مورد بررسی قرار می دهد. قبل از آنکه بخواهیم حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک را تعریف کنیم می بایست معنای لغات استاتیک (Static) و داینامیک (Dynamic) را بدانیم. استاتیک در لغت به معنی ایستا یا ثابت و داینامیک به معنی پویاست.

در بازارهای مالی، قیمت ها توسط عرضه و تقاضا هدایت می شوند. عرضه همواره با نزول قیمت و تقاضا با افزایش قیمت همراه است.

حمایت و مقاومت استاتیک (Static Support and Resistance)

به سطوحی گفته می شود که در هر شرایطی مقدار ریالی آن ثابت بوده و وابسته به زمان نیست. به عبارت دیگر، سطوح استاتیک، سطوحی هستند که در گذشته اتفاق افتاده اند و قیمت به آنها واکنش نشان داده است.

حمایت و مقاومت استاتیک

ساده ترین حالت حمایت و مقاومت استاتیک، همان خط افقی است. در این حالت خط مقاومت مماس بر بالاترین قیمت کندل پیوت سقف می باشد و خط حمایت مماس بر پایین ترین قیمت کندل پیوت کف می باشد. توجه کنید که در رسم حمایت و مقاومت ها، سایه های کندل ها را در نظر می گیریم. خطوط افقی پر برخورد در نمودار قیمت، سقف و کف های تاریخی و خطوط پیوت پوینت از جمله خطوط حمایت ایستا (استاتیک) هستند. همچنین برای تحلیل بهتر نمودارهای قیمت، بهتر است محدوده های حمایتی و مقاومتی ترسیم شود.

حمایت و مقاومت از دید روانشناسی

محدوده حمایتی، محدوده ای در نمودار قیمت است که در آن خریدار انتظار افزایش قیمت دارایی را دارد و به همین دلیل، بسیار پر قدرت ظاهر می شود و فروشنده تضعیف می گردد.

محدوده مقاومتی، محدوده ای در نمودار قیمت است که در آن فروشنده انتظار کاهش قیمت دارایی را دارد و به همین دلیل بسیار پر قدرت شروع به عرضه دارایی می کند و خریدار تضعیف می گردد.

حمایت و مقاومت داینامیک (Dynamic Support and Resistance)

حمایت و مقاومت داینامیک به سطوحی گفته می شود که دارای سابقه تاریخی نیستند و در زمان های گذشته اتفاق نیفتاده اند. این خطوط به صورت شیبدار رسم می شوند و مکان آن ها بر اثر زمان تغییر می کند. بنابراین مقدار ریالی آنها متفاوت است. در بیشتر مواقع، خطوط حمایت و مقاومت داینامیک از برخورد چند باره قیمت با خطوط روند تشکیل می شوند. هر چه تماس های قیمت در یک روند با این خطوط بیشتر باشد، اعتبار آن ها بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال؛ خط روند (ترندلاین)، خطوط سقف و کف کانال و اندیکاتور میانگین متحرک (ساده و نمایی) نمونه هایی از خطوط حمایت و مقاومت داینامیک هستند. عموما حمایت داینامیک در قالب یک کانال صعودی و مقاومت داینامیک در قالب یک کانال نزولی در نمودار ترسیم می شوند.

مووینگ اوریج یک حمایت و مقاومت داینامیک است

 

رسم حمایت و مقاومت داینامیک

طریقه رسم مقاومت داینامیک به این صورت است که سقف های قیمتی را به هم وصل می کنیم و با وصل کردن کف های قیمتی به یکدیگر کانال نزولی آن را رسم می کنیم. به همین ترتیب برای رسم حمایت داینامیک، کف های قیمت را به هم وصل می کنیم و با وصل کردن سقف های قیمتی به یکدیگر کانال صعودی آن را ترسیم می کنیم. لازم به ذکر است که در روندهای صعودی، بیشتر مقاومت ها مورد توجه هستند و در روندهای نزولی حمایت ها توجه بیشتری را به خود جلب می کنند.

حمایت و مقاومت داینامیک

تفاوت حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک در تحلیل تکنیکال

زمان در بررسی نمودارهای قیمت یک دارایی، موضوع پر اهمیتی است. حمایت و مقاومت استاتیک ثابت است. در حالی که حمایت و مقاومت داینامیک با توجه به زمان، مقادیر متفاوتی به خود می بیند. همچنین شکست خط حمایت و مقاومت استاتیک سیگنال قوی تری نسبت به شکست خطوط حمایت و مقاومت داینامیک صادر می کند.

مثال هایی از انواع حمایت و مقاومت ها

  • خط افقی
  • خط روند
  • منحنی (میانگین ها)
  • فیبوناچی
  • محدوده های PRZ در الگوهای هارمونیک
  • اندیکاتورها
  • الگوهای شمعی
  • ایچیموکو
  • امواج الیوت

نتیجه گیری

تشخیص سطوح کلیدی حمایت و مقاومت، یکی از موراد اساسی موفقیت در بازارهای مالی است. اگر قیمت دارایی، به سطحی مهم نزدیک شود و با قدرت از آن عبور نماید (به اصطلاح سطح را بشکند)، نشانه تغییر رابطه عرضه و تقاضاست. به عنوان مثال هنگامی که قیمت یک دارایی از سقف قبلی خود عبور می کند، می توان صعود خوبی را برای آن پیش بینی نمود. در واقع شاهد غلبه تقاضا بر عرضه خواهیم بود.

اشتراک گذاری در:

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط