وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
5 مرداد 1401

الگوی هارمونیک گارتلی (Gartley Harmonic Pattern) چیست؟

0

الگوی هارمونیک گارتلی در سال 1935 توسط شخصی به نام Harold M. Gartley (1899-1972) که در زمان الیوت و گان می زیست، در صفحه 222 کتاب “سود در بازار سهام” (Profits in the Stock Market) به عنوان یکی از بهترین فرصت های معاملاتی در بازار سهام معرفی شده است. از این رو برخی از معامله گران الگوی هارمونیک گارتلی را با نام گارتلی 222 یا الگوی 222 می شناسند.

الگوهای هارمونیک کاربرد فراوانی در نمودارهای قیمت دارند. این الگوها، اشکالی هندسی در نمودار قیمت هستند که از امواج صعودی و نزولی تشکیل شده اند و در آن ها نسبت های فیبوناچی رعایت شده است. به همین دلیل، نام دیگر الگوهای هارمونیک، الگوهای فیبوناچی می باشد. الگوی هارمونیک گارتلی یا Gartley یکی از رایج ترین و پرکاربردترین انواع الگوهای هارمونیک هستند.

ساختار الگوی هارمونیک گارتلی (Gartley Harmonic Pattern):

  • از 4 موج XA، AB، BC و CD که 5 نقطه عطف به نام های XABCD دارد، تشکیل می شود.
  • نقطه D محتمل ترین ناحیه بازگشتی (PRZ) می باشد.
  • در این الگو، کندل و یا سایه آن در نقطه D نباید از X فراتر رود. به عبارت دیگر نقطه D می بایست حداکثر به میزان 0.786 فیبوناچی موج XA را اصلاح نماید.
  • موج AB یک برگشت اصلاحی (Retracement) در سطح فیبوناچی 0.618 از موج XA و موج BC یک برگشت اصلاحی در بازه فیبوناچی 0.382 تا 0.886 از موج AB و موج CD یک برگشت در بازه فیبوناچی 1.127 تا 1.618 از موج BC می باشد. همچنین نقطه D در سطح اصلاحی فیبوناچی 0.786 نسبت به موج XA می باشد.
  • برای تعیین نقطه D از فیبوناچی اصلاحی (Fib Retracement) از نقطه B به C استفاده می نماییم.
  • در این الگو با توجه به جهت حرکت روند، کف دوم از کف اول بالاتر و یا سقف دوم از سقف اول پایین تر می باشد.

نحوه ورود به معامله

الگوهای هارمونیک بیشتر در تحلیل های میان مدت و بلند مدت با امواج بلند استفاده می شوند. با توجه به حد سود و زیانی که در این روش تعیین می گردد، معامله گر اطمینان بیشتری جهت ورود به معامله خواهد داشت. اما از الگوی هارمونیک گارتلی نباید به تنهایی استفاده نمود و ممکن است الگوی هارمونیک بر اساس تحلیل انجام شده رفتار ننماید. پس جهت دریافت نتیجه بهتر از معامله با الگوی هارمونیک گارتلی، می بایست همزمان از پرایس اکشن، کنترل واگرایی در اندیکاتورها و فاندامنتال نیز استفاده نمود. ورود به معامله پس از تایید شکست یک سطح و پولبک به همان سطح و تشخیص و تایید الگوی هارمونیک اتفاق می افتد.

تعیین حد سود و ضرر در الگوی هارمونیک گارتلی

الف) حد سود به ترتیب ذیل مشخص می شود:

1- هدف اول به میزان فیبوناچی اصلاحی 0.618 موج CD

2- هدف دوم تا قیمت دارایی در نقطه C

3- هدف سوم تا قیمت دارایی در نقطه A

4- هدف چهارم به میزان 1.27 فیبوناچی اصلاحی نسبت به نقاط A و D

5- هدف پنجم به میزان 1.618 فیبوناچی اصلاحی نسبت به نقاط A و D

ب) حد ضرر نسبت به نقطه D در این الگو تعیین می شود که ناحیه مهم PRZ می باشد. در این حالت می بایست جهت تعیین دقیق تر حد ضرر به خطوط روند، نواحی حمایت و مقاومت، الگوهای کندلی خصوصاً کندل های انگالفینگ و مارابوزو، واگرایی اندیکاتورها و امواج الیوت بسیار توجه نمود.

نحوه ترسیم الگوی هارمونیک گارتلی

نسبت های هارمونیک بر اساس ابزار فیبوناچی ترسیم می گردند. در پلتفرم تریدینگ ویو در بخش الگوها (Patterns) ابزاری با عنوان XABCD Pattern در دسترس کاربران قرار دارد که ترسیم الگوهای هارمونیک را ساده تر می نماید. اما اجباری در استفاده از آن ابزار وجود ندارد. همچنین در بخش اندیکاتورها نیز با جستجوی کلمه Harmonic Pattern اندیکاتورهای ترسیم اتوماتیک الگوهای هارمونیک ظاهر می شوند و برای تشخیص سریعتر الگوهای هارمونیک می توان از آن ها نیز استفاده نمود.

MX Player PC ativador office 2021  ativador office 365

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط