وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
24 اردیبهشت 1400

بریک اوت (Breakout) یا شکست در تحلیل تکنیکال چیست؟

0

بریک اوت یا شکست در تحلیل تکنیکال، به این معنی است که قیمت یک سطح مهم مانند حمایت و مقاومت، خط روند، کانال، نقاط پیوت، سطوح فیبوناچی و یا اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک، باندهای بولینگر، ATR، الگوهای نموداری همچون مثلث را شکسته و از آن فراتر رفته است.

انواع شکست

از آنجا که شکست ها نقاطی هستند که تغییر در عرضه و تقاضا را نشان می دهند، از مفاهیم بسیار مهم بازارهای مالی می باشند. شکست ها از دو نوع اصلی تشکیل شده اند:

1- شکست ادامه دار

بعد از شکست یک سطح مهم، قیمت اغلب مکث می کند. در این حالت شاهد یک دوره حرکت محدود در قیمت هستیم که اصطلاحا به آن بازار رنج یا خنثی می گویند. این مرحله، قیمت در فاز تثبیت (Consolidation) قرار دارد. در این مرحله خریداران و فروشندگان به اقدام بعدی فکر می کنند. اگر به این نتیجه برسند که در همان جهت روند قبلی، شکست اتفاق بیفتد، در نتیجه به آن شکست ادامه دار می گوییم.

2- شکست بازگشتی

این نوع شکست، مانند شکست ادامه دار است با این تفاوت که پس از فاز تثبیت، معامله گران به این نتیجه می رسند که روند اولیه به پایان رسیده است و قیمت را در جهت معکوس به پیش می برند.

یک سطح چگونه شکسته می شود؟

یک سطح مانند حمایت و مقاومت یا خط روند و یا سایر سطوح مهم، بالاخره تحت شرایطی شکسته می شود. این عوامل ممکن همگی با هم رخ ندهند ولی برخی از این عوامل به شرح زیر هستند:

  • افزایش حجم معاملات در آن کندل معاملاتی: به طور کلی، شکست باید با حجم معاملات بالا رخ دهد تا مشخص شود افراد زیادی این نقطه را یک سطح مهم می دانند.
  • نوع کندل یا شکاف ایجاد شده در زمان شکست: اگر شکست، به کمک شکاف قیمتی رخ دهد، بسیار معتبر خواهد بود. اگر شکست، همراه با یک کندل بزرگ رخ دهد معتبر خواهد بود.
  • نمودار عمق بازار (Market Depth) که نمایانگر میزان عرضه و تقاضا در بازار در قیمت های مختلف است.
  • سطح شکسته شده یک سطح معتبر بوده است یا خیر و یا اینکه تاییدیه های بیشتری همچون الگوهای کلاسیک و یا تعداد برخوردهای قیمت به این سطح را مبنی بر معتبر بودن دارد.
  • درصورت پولبک جهت تست مجدد سطح قبلی شیب بازگشت بسیار آرام و ملایم و با کندل های کوتاه همراه می باشد. در صورت بازگشت سریع با کندل های شارپ می توان انتظار شکست جعلی را داشت.

شکست جعلی یا فیک بریک اوت

شکست جعلی که نام دیگر آن فیک بریک اوت (Fake Breakout – False Breakout – Fakeout) زمانی اتفاق می افتند که قیمت سطح مشخصی را شکسته و از آن عبور می کند اما حرکت آن در ادامه سرعت نمی گیرد. در واقع آنچه تا الان شاهد آن بوده ایم، یک جهش کوتاه مدت است که به دنبال آن قیمت دوباره به محدوده معاملاتی رنج خود بر می گردد.

روش های معامله در زمان شکست

  • یک روش خوب برای ورود به معامله روی شکست این است که صبر کنید تا قیمت مجددا به سطح اصلی شکسته شده برگردد و سپس مشاهده کنید که آیا قیمت تلاشی برای ایجاد یک سقف یا کف جدید (بسته به اینکه در چه جهتی پوزیشن می گیرید) انجام می دهد یا خیر؟
  • روش دیگر برای حذف شکست های جعلی این است که به محض دیدن اولین شکست، اقدام به گرفتن پوزیشن روی آن نکنید. صبر کنید تا ببینید آیا قیمت در مسیر مورد نظر شما حرکت می کند یا خیر. در این صورت شانس خود را برای داشتن یک معامله سودآور افزایش می دهید. گرچه ممکن است برخی از معاملات را از دست بدهید چون گاهی قیمت پس از شکست یک سطح با سرعت تمام به یک سمت حرکت می کند.

راه های تشخیص شکست معتبر

نوسان قیمت به اندازه گیری حرکات کلی قیمت در دوره زمانی خاص می پردازد. این اطلاعات می تواند برای تشخیص شکست معتبر استفاده شود. چند اندیکاتور برای سنجش نوسانات قیمت یک دارایی وجود دارد. در واقع زمانی که دنبال استفاده از فرصت شکست هستید، استفاده از این ها می تواند به شما کمک کند.

1- میانگین متحرک

میانگین متحرک به اندازه گیری میانگین حرکت بازار برای مقدار زمانی مشخص می پردازد که توسط کاربر چارت قابل تنظیم است. به عنوان مثال اگر مقدار مورد نظر 20 باشد، میانگین متحرک 20 کندل اخیر در تایم فریم انتخابی را نشان می دهد. البته به جز میانگین متحرک ساده، میانگین متحرک نمایی و وزنی هم وجود دارد.

2- باندهای بولینگر

باندهای بولینگر ابزار عالی برای اندازه گیری نوسانات هستند. باندهای بولینگر 2 خط هستند که به اندازه 2 انحراف معیار در بالا و پایین میانگین متحرک برای مقدار زمانی مشخص رسم می شوند که توسط کاربر چارت قابل تنظیم است. زمانی که باندها جمع می شود یعنی نوسانات کم است و زمانی که باندها باز می شوند، یعنی نوسانات زیاد است.

3- میانگین محدوده واقعی (ATR: Average True Range)

ATR ابزار عالی برای اندازه گیری نوسانات است. این اندیکاتور، میانگین محدوده نوسان بازار برای یک دوره خاص از زمان را به ما اعلام می کند. اگر طول ATR را برابر 20 قرار دهیم؛ ATR میانگین محدوده نوسان بازار برای 20 کندل اخیر در تایم فریم انتخابی را نمایش می دهد.

4- اندیکاتور MACD (Moving Average Convergence Divergence)

MACD اندیکاتوری است که در یافتن مومنتوم یا شتاب قیمتی کمک می کند. هیستوگرام اندیکاتور مکدی، اختلاف بین خط آهسته و خط سریع را نمایش می دهد. وقتی هیستوگرام بزرگتر می شود، به این معنی است که مومنتوم دارد قوی تر می شود. وقتی هیستوگرام کوچک تر می شود، به معنای آن است که مومنتوم دارد ضعیف تر می شود. از آنجا که MACD شتاب قیمت را نشان می دهد، منطقی است که با روند گرفتن بازار، مومنتوم نیز افزایش یابد. با این حال، حتی اگر روند قیمت افزایش یابد ولی MACD شروع به کاهش کند، می توان نتیجه گیری کرد که مومنتوم در حال کاهش است و ممکن است روند به پایان خود نزدیک شده باشد. از این اطلاعات می توان نتیجه گرفت که برگشت روند بسیار محتمل است. به عبارت دیگر، برای اندازه گیری مقاومت در برابر شکست، از هیستوگرام اندیکاتور مکدی استفاده می کنیم.

الگوهای نموداری در تشخیص شکست

بعضی الگوهای نموداری همچون الگوهای کف و سقف دو قلو، کف و سقف سه قلو و سر و شانه نشان دهنده شکست معکوس هستند.

مثلث ها در تشخیص شکست

مثلث زمانی شکل می گیرد که قیمت بازار، شروع به نوسان می کند و شروع به تثبیت در محدوده باریکی می کند. سه نوع مثلث وجود دارد:

1- مثلث صعودی: زمانی به وجود می آید که سطح مقاومت وجود دارد و قیمت همچنان کف های بالاتر ایجاد می کند. نشانه این است که خریداران به آرامی بر فروشندگان غلبه می کنند. چون مثلث های صعودی معمولا بیانگر حرکت رو به بالا هستند. پس زمانی که شاهد نقض مقاومت هستیم، تصمیم مناسب، خرید است.

2- مثلث نزولی: زمانی به وجود می آید که سطح حمایت وجود دارد و قیمت همچنان سقف های پایین تر ایجاد می کند. نشانه این است که فروشندگان به آرامی بر خریداران غلبه می کنند. چون مثلث های نزولی معمولا بیانگر حرکت رو به پایین هستند. پس زمانی که شاهد شکسته شدن حمایت هستیم، تصمیم مناسب، فروش است.

3- مثلث متقارن: به جای داشتن سطح حمایت یا مقاومت افقی، هر دوی خریداران و فروشندگان به ایجاد کف های بالاتر و سقف های پایین تر می پردازند . بر خلاف مثلث های صعودی و نزولی که معمولا سیگنال های صعودی و نزولی اند، مثلث متقارن تمایل به جهت خاصی ندارد و معامله گران باید آمادگی معامله شکست در هر دو طرف مثلث را داشته باشند. اکثر معامله گران در این حالت از سفارش گذاری به سبک OCO (فعال سازی یک سفارش از دو سفارش خرید و فروش و لغو دیگری) استفاده می کنند.

شکست های قیمتی، به جز مثلث ها، در دیگر الگوهای نموداری مانند پرچم ها (Flag)، کنج ها (Wedge) به کار گرفته می شوند.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری در:

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط