وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
14 اردیبهشت 1400

تحلیل فاندامنتال چیست؟

0

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی روشی برای اندازه گیری ارزش ذاتی یک دارایی با بررسی عوامل اقتصادی و مالی مرتبط با آن است. چند روش کلی برای تحلیل وضعیت یک بازار (اعم از بازارهای سنتی یا بازارهای نوین) وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها تحلیل فاندامنتال است. تحلیلگران بنیادی هر آنچه را که می تواند تاثیری بر ارزش یک دارایی بگذارد، مطالعه می کنند. این عوامل می تواند عوامل اقتصاد کلان مانند وضعیت اقتصادی و شرایط صنعت مربوط به آن دارایی باشد و یا عوامل اقتصاد خرد مانند نحوه اثر بخشی مدیریت شرکت بورسی.

انواع روش های دیگر تحلیل

  • روش دوم تحلیل، تحلیل تکنیکال است که تمرکز تحلیلگران در این روش، فقط تغییرات قیمت و عملکرد آن در گذشته است و آنها سعی می کنند با بررسی تغییرات قیمت در گذشته و روانشناسی فعالان بازار بر اساس عرضه و تقاضا استراتژی های خود را برای کسب سود تعیین کنند.
  • روش سوم تحلیل، تحلیل سنتیمنتال یا تحلیل احساسات (Sentimental Analysis) می باشد. در تحلیل احساسات، با به کارگیری ابزارهای مختلف به بررسی و آنالیز احساسات غالب افراد جامعه نسبت به آن دارایی می پردازیم.

توجه کنید که یک تحلیلگر برای موفقیت بیشتر، باید از هر سه ابزار تحلیلی در کنار یکدیگر استفاده نماید تا ریسک سرمایه گذاری را کاهش و احتمال موفقیت سرمایه گذاری را افزایش دهد.

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال

  • تحلیل فاندامنتال، روشی قدرتمند برای ارزیابی ارزش ذاتی یک دارایی است که به جرات می توان گفت که تحلیل تکنیکال توان رقابت با آن را ندارد. بسیاری از سرمایه گذاران موفق در سراسر جهان به عنوان اولین قدم در سرمایه گذاری، به مطالعه دقیق در مورد شرکت یا پروژه مورد نظر خود می پردازند. با اجرای دقیق تحلیل فاندامنتال بر روی دارایی مورد نظر خود می توانید به عنوان مثال، سهام یا ارزهای دیجیتالی را شناسایی نمایید که در حال حاضر کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند و احتمال رشد آنها در آینده زیاد است.
  • یکی از ایراداتی که شاید بتوان به تحلیل فاندامنتال نسبت به تحلیل تکنیکال وارد نمود این است که این نوع تحلیل معمولا مناسب خرید و فروش های میان مدت و بلند مدت است و در مورد معاملات کوتاه مدت کارایی ندارد. به عبارت دیگر در تحلیل فاندامنتال، سرمایه گذاران دیدهای کلی تری نسبت به روند حرکتی بازار به دست می آورند در حالی که تحلیل تکنیکال معمولا برای شناسایی نقاط ورود و خروج دقیق استفاده می شود.
  • نکته دیگری که در تحلیل فاندامنتال وجود دارد این است که به دلیل طولانی مدت بودن نتایج آن، تحولات اقتصادی، سیاسی و یا حتی هر اتفاق غیرمنتظره ای در مورد آن دارایی می تواند عملا پیش بینی های تحلیل فاندامنتال را نقض نماید.
  • سختی دیگر کار با تحلیل بنیادی آن است که انجام درست این تحلیل کار چندان راحتی نیست. در واقع ارزیابی ارزش ذاتی یک دارایی کاری زمان بر و طاقت فرساست که به مطالعه و تحقیق زیاد نیاز دارد. در تحلیل فاندامنتال، باید یک دید جامع و کاملی نسبت به همه عوامل تاثیرگذار روی ارزش ذاتی یک دارایی داشته باشیم و این طور نیست که این تحلیل، فرمول از پیش نوشته شده ای داشته باشد که بتوان یک سری عدد را در آن فرمول قرار داد و از روی نتیجه به دست آمده تصمیم گرفته شود. تحلیل فاندامنتال، عموما مناسب افراد مبتدی نیست چرا که آن ها دید گسترده ای نسبت به مسائل تاثیرگذار بر روی قیمت یک دارایی ندارند.

جمع بندی

تحلیل فاندامنتال زمانی قدرت واقعی خود را نشان می دهد که از آن در کنار انواع روش های تحلیلی دیگر همچون تحلیل تکنیکال، تحلیل احساسات و بررسی وضعیت اقتصاد کلان استفاده شود.

اشتراک گذاری در:

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط