وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
13 اردیبهشت 1400

تحلیل سنتیمنتال چیست؟

0

روش های تحلیل در بازارهای مالی، همواره در حال پیشرفت است. یکی از جدیدترین روش ها، تحلیل سنتیمنتال است که این روش بر پایه علم اقتصاد و روانشناسی رفتاری شکل گرفته است.

تحلیل سنتیمنتال به چه معناست؟

اگر بخواهیم درباره معنی سنتیمنتال صحبت کنیم؛ در واقع چیزی است که به احساسات و عواطف بر می گردد. در نتیجه تحلیل سنتیمنتال (Sentimental Analysis) یا تحلیل احساسات، روشی تحلیلی است که تلاش می کند شرایط روانی و احساسات عاطفی معامله گران در بازار را در نظر گرفته و از آن به کسب سود بپردازد.

تحلیل احساسات، همیشه شما را یک قدم جلوتر از معامله گران دیگر قرار می دهد، چرا که با این روش؛ حرکات معامله گران کلان و حرفه ای بازار را می توانید ببینید و شناسایی کنید.

چرا تحلیل احساسات؟

آگاهی به دانش تحلیل سنتیمنتال برای معامله گران در بازارهای مالی به خصوص بازارهای جهانی همچون بازار ارز دیجیتال ضروری است تا بتوانند موقعیت های ساختگی که توسط نهنگ ها ایجاد می شود و یا اخبار مثبت و منفی دروغین که توسط افراد معروف در شبکه های اجتماعی همچون توئیتر ایجاد می شود را بشناسند و اسیر چنین موقعیت هایی نشوند.

یکی از شاخص های تحلیل سنتیمنتال در بازاری مانند بازار ارز دیجیتال، شاخص ترس و طمع است. این شاخص از صفر تا صد نوسان دارد. زمانی که این شاخص به زیر عدد 30 می رود، به این معنی است که بازار دچار ترس شده است و مردم دچار فروش از روی ترس و وحشت (Panic Sell) شده اند  و حاضرند دارایی خود را به هر قیمتی به فروش برسانند.

همچنین زمانی که این شاخص بالاتر از عدد 70 می رود، به این معنی است که بازار دچار خوش بینی بیش از حد و سرمایه گذاران درگیر طمع شده اند و حاضرند با تمام توان دارایی مورد نظر خود را بخرند. اشخاصی نیز که صاحب آن دارایی هستند علاقه مند به فروش نیستند و تصور می کنند که می توانند با نگه داری آن دارایی سود بیشتری به دست آورند.

نقش تحلیل احساسات در معامله

تحلیل سنتیمنتال همان پارامتر تجربه ای است که پیش تر به معامله گران قدیمی و با تجربه این بازارها نسبت داده می شد. در اصل افراد با تجربه بازار تقریبا بدون هیچ ابزاری می توانستند تصمیم گیری درستی برای نحوه معامله بگیرند. آنها حتی وضعیت مارکت را به طور کامل تحلیل می کنند. دانش تحلیل سنتیمنتال نیز همین است. آگاهی از تحلیل احساسات؛ می تواند جو کلی مارکت را برای معامله گران مشخص نماید تا آنها بتوانند در جهت بازار معامله کنند. حتی در مواردی که نوسان در بازار زیاد است و معامله گران دچار نوعی شک و تردید هستند، یک تحلیلگر مسلط به مباحث سنتیمنتال ترجیح می دهد برای مدتی وارد هیچ پوزیشن معاملاتی نشود تا تکلیف روند بازار مشخص گردد. شاید بهتر باشد که بگوییم سنتیمنتال یک روش معامله گری است تا اینکه یک روش تحلیلی باشد.

فلسفه تحلیل سنتیمنتال

در تحلیل سنتیمنتال معامله گران بر 4 موضوع تمرکز می نمایند:

1- نوع معامله گران در بازار از چه نوعی است؟ خریداران، فروشندگان خرد یا خریداران و فروشندگان سازمانی

2- حجم سرمایه معامله گران در بازار چقدر است؟

3- جهت معامله گران به کدام سمت بازار است. آیا معامله گران بیشتر وارد موقعیت های خرید شده اند و یا اینکه پوزیشن های فروش را انتخاب کرده اند.

4- رصد اینکه معامله گران تا چه زمانی در بازار حضور دارند؟ به عبارت دیگر، نقطه خروج معامله گران از بازار کجاست؟

در روش معامله گری به سبک تحلیل سنتیمنتال، مانند تحلیل تکنیکال چیزی به نام حد سود و نسبت ریسک به ریوارد وجود ندارد و یک معامله گر تا زمانی که نشانه های ضعف را در خریداران ببیند، پوزیشن خرید خود را باز نگه می دارد و بالعکس. در معامله گری به سبک تحلیل احساسات، معامله گر هیچ پیش بینی خاصی از بازار ندارد و تنها به جهت جریان سفارشات توجه می نماید.

اشتراک گذاری در:

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط