وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
2 تیر 1400

گپ تاسوکی (Tasuki Gap) چیست؟

0

گپ تاسوکی یک الگوی سه کندلی از نوع ادامه دهنده است که در طول یک روند صعودی یا نزولی می تواند تشکیل شود. دو کندل اول در این الگو موافق روند قبل از خود هستند و کندل سوم مخالف جهت روند است.

این الگو به دو دسته گپ تاسوکی رو به بالا (Upside Tasuki Gap, Upward Tasuki Gap, Bullish Tasuki Gap ) و گپ تاسوکی رو به پایین (Downside Tasuki Gap, Downward Tasuki Gap, Bearish Tasuki Gap) تقسیم می شود.

در گپ تاسوکی رو به بالا دو کندل اول صعودی بوده و بین آنها گپ قیمتی وجود دارد. کندل سوم که یک کندل نزولی است در جهت پر کردن این گپ قیمتی حرکت می کند که گپ به عنوان یک حمایت عمل می کند و مانع تغییر روند می شوند.

در گپ تاسوکی رو به پایین دو کندل اول نزولی بوده و بین آنها گپ قیمتی وجود دارد. کندل سوم که یک کندل صعودی است در جهت پر کردن این گپ قیمتی حرکت می کند که گپ به عنوان یک مقاومت عمل می کند و مانع تغییر روند می شوند.

 

گپ تاسوکی رو به بالا

در یک روند صعودی به علت تقاضای بیشتر خریداران، ابتدا کندلی صعودی (سبز) با بدنه نسبتا بزرگی شکل می گیرد. کندل دوم نیز به علت حجم بالای تقاضا با یک گپ (شکاف) صعودی باز می شود.

کندل سوم یک کندل نزولی (قرمز) است به نحوی که قیمت باز شدن آن در داخل بدنه کندل دوم قرار دارد. گپ به وجود آمده تا حدی توسط کندل سوم پر می شود و این کندل در بین گپ (بالاتر از قیمت بسته شدن کندل اول و پایین تر از قیمت باز شدن کندل دوم) بسته می شود. اما کندل سوم به دلیل پایین بودن فشار فروش توان نزولی کردن نمودار قیمت را نداشته و به گپ واکنش نشان داده و روند به صعود خود ادامه می دهد.

 

گپ تاسوکی رو به پایین

در یک روند نزولی به علت عرضه بیشتر فروشندگان، ابتدا کندلی نزولی (قرمز) با بدنه نسبتا بزرگی شکل می گیرد. کندل دوم نیز به علت حجم بالای عرضه با یک گپ (شکاف) نزولی باز می شود.

کندل سوم یک کندل صعودی (سبز) است به نحوی که قیمت باز شدن آن در داخل بدنه کندل دوم قرار دارد. گپ به وجود آمده تا حدی توسط کندل سوم  پر می شود و این کندل در بین گپ (پایین تر از قیمت بسته شدن کندل اول و بالاتر از قیمت باز شدن کندل دوم) بسته می شود. اما کندل سوم به دلیل پایین بودن فشار خرید توان صعودی کردن نمودار قیمت را نداشته و به گپ واکنش نشان داده و روند به نزول خود ادامه می دهد.

 

نکات این الگو

  • کندل سوم در این الگو نباید به طور کامل گپ بین کندل اول و دوم را پر کند.
  • معمولا کندل های دوم و سوم کندل هایی با بدنه های کوچک هستند.
  • روند در مسیر گپ به وجود آمده ادامه پیدا می کند.
  • هیچ یک از کندل های الگو گپ تاسوکی نمی توانند دوجی باشند.
  • این الگو، نیازی به کندل تاییدیه ندارد. می توان برای ریسک کمتر و اطمینان بیشتر، منتظر کندل تاییدیه برای این الگو بود. کندل تاییدیه کندلی است که نمی تواند گپ بین کندل اول و دوم را پر کند.
  • نقطه ورود در الگوی گپ تاسوکی رو به بالا، برابر با بیشترین قیمت کندل سوم در این الگو است. البته می توان برای اطمینان بیشتر منتظر کندل چهارم بود و در قیمت بسته شدن کندل دوم وارد معامله خرید شد.
  • حد ضرر در الگوی گپ تاسوکی رو به بالا، کمترین قیمت کندل اول این الگو است.
  • اگر کندل تاییدیه در گپ تاسوکی رو به بالا، یک کندل نزولی با فشار فروش بالایی باشد و گپ را پر نماید، الگو فاقد اعتبار است.
  • نقطه ورود در الگوی گپ تاسوکی رو به پایین، برابر با کمترین قیمت کندل سوم در این الگو است. البته می توان برای اطمینان بیشتر منتظر کندل چهارم بود و در قیمت بسته شدن کندل دوم وارد معامله فروش شد.
  • حد ضرر در الگوی گپ تاسوکی رو به پایین، بیشترین قیمت کندل اول این الگو است.
  • اگر کندل تاییدیه در گپ تاسوکی رو به پایین، یک کندل صعودی با فشار خرید بالایی باشد و گپ را پر نماید، الگو فاقد اعتبار است.

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط