وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
29 فروردین 1401

کاربردهای NFT توکن غیرمثلی

0

یک توکن غیرمثلی یا NFT، یک دارایی دیجیتال است که کمیاب  و یا حتی منحصربه‌فرد بوده و روی بلاک چین ذخیره و جابه‌جا می‌شود. آیتم‌‌های بازی‌های کامپیوتری (کلاه، سلاح، زره، لباس، زیورآلات، حیوانات و …) اقلام کلکسیونی، آثار هنری دیجیتال، بلیط رویدادهای مختلف، نام‌ دامنه‌ها، یک خانه که به‌صورت توکن درآمده و در دسته توکن‌های غیرمثلی جای می‌گیرند.

موارد کاربرد NFT

هنر دیجیتال یا دیجیتال آرت

برای هنرمندانی که در عرصه دیجیتال فعالیت می‌کنند، محافظت از کپی رایت یا همان حق نشر همیشه یک چالش اساسی بوده و امروزه سرقت آثار هنری در دنیای دیجیتال به‌ راحتیِ آب خوردن است. در طرف دیگر، با استفاده از NFT یک نفر می‌تواند یک اثر هنری را خریداری کرده و در یک فضای دیجیتال به رخ دیگران بکشد. با استفاده از بلاک چین، مالکیت فرد (کلید خصوصی) بر اثر هنری ثبت می گردد، علاوه بر آن که، با حذف‌شدن واسطه‌ها؛ هنرمندان هم می‌توانند سود بیشتری کسب کنند.

کلکسیون

یک تمبر قدیمی متعلق به ۷۰ سال پیش امروز هیچ کاربردی ندارد، اما بسیار ارزشمند است و کلکسیونرهای تمبر برای آن سر و دست می‌شکنند. یکی از کاربردهای اصلی توکن‌های غیرمثلی ایجاد دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی است. مثلاً یک کارت خاص فوتبال از بازیکن مورد علاقه شما که فقط یکی از آن وجود دارد، می‌تواند به‌صورت توکن در اختیار شما باشد و هر روز شاهد افزایش ارزش آن باشید. 

بازی

امروزه در بازی‌های کامپیوتری نمی‌توانید به‌عنوان مثال یک سلاح یا یک لباس و اکسسوری خاص را به فروش برسانید. اما اگر آیتم‌های بازی را به توکن تبدیل کنیم، خیلی راحت می‌توان آنها را حتی در خارج از بازی و در صرافی‌های آنلاین در قبال پول یا ارزهای دیجیتال دیگر به فروش رساند. بازی‌های مبتنی بر بلاک چین به‌سرعت در حال گسترش هستند و توکن‌های غیرمثلی جزء جدایی‌ناپذیر آنها خواهند بود.

دامنه های اینترنتی

تیم Ethereum Name Service که ارائه‌دهنده دامنه ETH است، این دامنه‌ها را به توکن‌های غیرمثلی تبدیل کرده است. به این ترتیب مالکیت این دامنه‌ها تضمین شده است؛ برخلاف دامنه‌های متمرکز که شرکت‌های متمرکز مالکشان هستند. همچنین به‌راحتی و بدون نیاز به واسطه‌ می‌توان این دامنه‌ها را معامله یا منتقل کرد.

شرکت دیگر فعال در این حوزه Unstoppable Domains است که دامنه‌های NFT ارائه می‌دهد یعنی شما یکبار برای همیشه آن دامنه را خریده و نیاز به تمدید ندارد. ضمن اینکه در حال حاضر دارای 10 پسوند bitcoin، wallet، coin، blockchain، dao، crypto، zil، x، 888 و nft است و از طریق کیف پول متصل به این دامنه ها می توان در آینده خرید اینترنتی انجام داد.

دارایی های دنیای واقعی

با استفاده ازNFT‌ها و بلاک چین می‌توان یک خانه، زمین یا هر دارایی دیگر در دنیای واقعی را به توکن تبدیل کرد و به این ترتیب معاملات این دارایی‌ها به‌سادگی ارسال یک پیامک خواهد بود. با این حال، هنوز اغلب مراجع قضایی و حقوقی این توکن‌ها را به‌ رسمیت نمی‌شناسند و از طرفی چالش‌های فنی فراوانی هم وجود دارد. 

هویت

همه ما دارای صفات و ویژگی‌هایی هستیم که کاملاً منحصربه‌فرد هستند. ظاهر، وضعیت تحصیلات، سوابق پرشکی و هزاران ویژگی دیگر ما با دیگری کاملاً متفاوت است. توکن‌های غیرمثلی می‌توانند همه این موارد را به‌صورت دیجیتالی در بیاورند و کنترل واقعی داده‌های ما را به خودمان بسپارند.

توکن های غیرمثلی چگونه ساخته می شوند؟

اگرچه این توکن ها در بلاکچین های دیگر همچون بایننس اسمارت چین (BSC)، ایاس (EOS)، کازماس (COSMOS) و نئو (NEO) نیز می توانند ایجاد شوند ولی بلاک چین اتریوم بزرگترین میزبان NFT‌ها است و استانداردهای متعددی برای ایجاد توکن غیرمثلی روی اتریوم ارائه شده است. توسعه‌دهندگان اتریوم می‌توانند با کمک این استانداردها، NFT های خود را ایجاد کنند. استانداردهای اصلی اتریوم برای ساخت توکن غیرمثلی عبارت‌اند از:

ERC۷۲۱

استاندارد ERC721 اولین استاندارد ارائه‌شده برای NFT در اتریوم بود که بازی کریپتوکیتیز با موفقیت از آن استفاده کرد. در این استاندارد، مالکیت هر توکن برای هر آدرس مشخص می‌شود و قابلیت انتقال در آن تعبیه شده است. کد این نوع توکن‌ها با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی نوشته می‌شود. در این استاندارد، هر توکن فقط می‌تواند متعلق به یک نفر باشد،

ERC۱۱۵۵

استاندارد ERC1155 که تیم انجین کوین آن را ارائه کرده است، این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا بتوانند توکن‌های نیمه‌مثلی (semi-fungible) ایجاد کنند. به‌عنوان مثال، اگر ما در یک بازی کامپیوتری آیتم «شمشیر» داشته باشیم و بخواهیم مثلاً ۱,۰۰۰ مورد از آنها را در اختیار بازیکنان مختلف قرار دهیم، این استاندارد به کمک ما می‌آید. به‌عبارت دیگر، برخلاف ERC721 که هر توکن فقط می‌توانست متعلق به یک نفر باشد، در اینجا می‌توانیم تعدادی آیتم یکسان را بین آدرس‌های مختلف تقسیم کنیم.

چه کیف پول هایی از توکن های غیرمثلی پشتیبانی می کنند؟

بهترین کیف پول ها برای NFT شامل مای اتر والت (MyEtherWallet)، تراست والت (TrustWallet)، متامسک (Metamask)، رِین بو (Rainbow)، کوین بیس والت (Coinbase Wallet) هستند.

گران ترین توکن غیرمثلی فروخته شده تاکنون کدام NFT بوده است؟

The Merge نام اثر هنری است که توسط هنرمند دیجیتال ناشناسی به نام Pak ساخته شده است. این اثر در ۶ دسامبر ۲۰۲۱ به قیمت ۹۱.۸ میلیون دلار در بازار غیرمتمرکز NFT Nifty Gateway به فروش رفت. البته این قطعه به ۳۱۲.۶۸۶ قطعه تقسیم و بین ۲۸.۹۸۳ خریدار توزیع شد. این قطعات را می‌توان ذخیره کرد و در بازار ثانویه فروخت. تا پایان فروش آخرین قطعه موجود در بازار، در مجموع ۹۱.۸ میلیون دلار برای خرید این اثر هنری هزینه شد که آن را به گران ترین NFT فروخته شده تا به امروز تبدیل کرد.

گران ترین NFT فروخته شده

 

 

 

اشتراک گذاری در:
منبع مقاله: Binance Academy

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط