وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
31 فروردین 1401

بلاک در بلاک چین بیت کوین چیست؟

0

بلاک بخشی از بلاک چین است که مانند برگه سفیدی است که روی آن می توان اطلاعات مربوط به تراکنش های بیت کوین به صورت دائمی ثبت شود. زمانی که یک بلاک تکمیل شود راه را برای استخراج بلاک بعدی باز می کند و بلاک قبلی بسته می شود. بنابراین امکان حذف، تغییر یا اضافه کردن تراکنش به بلاک قبلی وجود ندارد. بخشی از تراکنش های انجام شده یا همه آنها که در بلاک قبلی ثبت نشده اند؛ در بلاک بعدی ثبت می شوند. هر بلاک کامل شده حاوی سرنخی برای پیدا کردن بلاک بعدی است.
اولین بلاک در هر بلاک چین را بلاک جنسیس یا بلاک پیدایش (Genesis Block) می نامند که حاوی اطلاعات اساسی و پایه ای آن بلاک چین است. بلاک ها به صورت لایه ای روی هم قرار می گیرند. این روند تا هنگامی که بلاک چین تکمیل شود ادامه پیدا می کند.
بلاک ها چگونه ایجاد می شوند؟
بلاک ها را ماینرها به شبکه اضافه می کنند. در واقع وقتی که یک تراکنش در شبکه بیت کوین انجام می شود، این تراکنش به صورت مستقیم به بلاک چین اضافه نمی شود. در عوض، تا زمان جمع آوری توسط ماینرها و قراردادن در بلاک جدید، در یک استخر تراکنش های تایید نشده یا استخر حافظه (Memory Pool) قرار می گیرد.
وظیفه یک ماینر این است که این تراکنش های تایید نشده را از استخر حافظه جمع آوری کند و آن را در یک بلاک کاندید قرار دهد و سپس آن را روی بلاک چین قرار دهد.

بلاک هدر

بلا‌ک هدر (block header) در واقع شامل مجموعه‌ای از فرا‌داده‌هایی (metadata) درباره بلاک است. ماینر‌ها هنگام اضافه کردن بلا‌ک به بلا‌ک چین، از این فراداده‌ها استفاده می‌کنند. فراداده ها در واقع برچسب هایی هستند که شامل اطلاعات خاصی در مورد داده های دیگر بلاک هستند.

اجزای بلاک هدر چه چیزهایی هستند؟

نسخه برنامه:نسخه برنامه (Version) ساختار داده های درون بلاک را توصیف می کند. نسخه برنامه باعث می شوند کامپیوترها داده های داخل بلاک را به درستی بخوانند.
آخرین بلاک (Last Block): همان شماره شناسایی بلاک قبلی است. ماینر برای برقرار بودن مفهوم زنجیره در بلاک چین تلاش می کند یکی از شماره های بلاک های قبلی را برای بلاک کاندید فعلی به دست بیاورد.
ریشه درخت مرکل (Merkle Root): تمام معاملات داخل بلاک با یکدیگر هش می شوند تا یک رشته متنی تولید کنند، بهتر است به ریشه درخت مرکل به عنوان یک بخش مهم بلاک هدر اشاره کنیم.
زمان: یک زمان سنج در خود بلاک وجود دارد که نسبت به یک مبدا زمانی خاص، زمان را اندازه گیری می کند.
هدف: مقدار سختی شبکه است که توسط خود شبکه بیت کوین تعیین می شود و ماینرها با آن سر و کار دارند تا بلاک کاندید را به بلاک چین اضافه کنند.

بلاک ها چگونه به بلاک چین اضافه می شوند؟

برای اضافه کردن بلاک کاندید به بلاک چین، اطلاعات بلاک هدر را هش می کنیم.
هش هدف، از طریق میزان سختی محاسبه می شود. سختی شبکه در واقع معیاری است که توسط شبکه بیت کوین تعیین می شود تا میزان سختی افزودن بلاک جدید به بلاک چین تنظیم شود. سختی شبکه بیت کوین بعد از ساخت 2016 بلاک جدید دوباره تنظیم می شود تا مدت زمان ساخت یک بلاک 10 دقیقه بماند.
نکته ای که وجود دارد، این است که بلاک هدر به تنهایی هش نمی شود و به یک عدد به نام نانس (Nounce) که رشته ای شامل عدد و حروف در مبنای 16 هستند و به ماینرها کمک می کند تا برای بلا‌ک، هشِ کمتر از مقدار هش هدف بیابند.
نانس عددی دلخواه است که از صفر شروع می شود، اگر اولین نانس کار نکند، آن را افزایش داده و به هش کردن بلا‌ک هدر ادامه می‌دهیم. در نهایت، یک نانس پیدا خواهد شد که هش بلا‌کی کمتر از مقدار هدف باز‌می‌گرداند. زمانی که این نانسی پیدا شد که کار می‌کرد، بلا‌ک حل می‌شود و تمام تراکنش‌های داخل این بلا‌ک به بلا‌ک چین افزوده می‌شوند. این روند برای ساخت بلاک بعدی از بلاک کاندید ادامه پیدا می کند و ماینرها از هش موفق بلاک قبلی، در بلاک هدر بعدی خود استفاده خواهند کرد.

اشتراک گذاری در:
منبع مقاله: Investopedia

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط