وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
22 آذر 1400

وایت پیپر (White Paper) چیست و چه مواردی را باید بررسی کنیم؟

0

وایت پیپر در حوزه ارز دیجیتال، سندی است که توضیح جامعی از یک پروژه ارز دیجیتال یا شبکه بلاک چین ارائه می دهد. وایت‌پیپر یا برگه سفید در واقع یک فایل پی‌دی‌اف است که برخی گزارشات مهم یک ارز دیجیتال از زمان تاسیس تا برنامه‌های آینده را در آن قرار داده اند. در این نوشتار قصد داریم به مهمترین نکات وایت‌پیپر بپردازیم.

امروزه وایت پیپر بیشتر در حوزه ارز دیجیتال استفاده می شود، اما بهتر است بدانید که فقط محدود به این فضا نیست. در واقع وایت پیپر یا برگه سفید گزارشی است که به هدف، عملکرد و چرایی یک پروژه می پردازذ و مشکلی که این طرح یا پروژه حل می کند را مورد بررسی قرار می دهد. به عبارت دیگر وایت پیپر همان بیزینس پلن (Business Plan) است که ماهیت یک پروژه را بررسی می کند.

در حقیقت وایت پیپر یک معرفی‌نامه از پروژه است که به خواننده توضیح می‌دهد یک پروژه قرار است چه مشکلی را حل کند. زمانی که با یک ارز دیجیتال جدید روبه‌رو هستیم (علی‌الخصوص اگر این پروژه در مرحله عرضه اولیه سکه یا همان ICO قرار داشته باشد)، اولین گامی که برای تحلیل آن باید برداریم، مطالعه وایت پیپر است.

هدف از نگارش وایت پیپر،توضیح جامعی در خصوص محصول و فناوری که پشت آن قرار دارد، مشکلی که این پروژه قرار است حل کند، نقشه راه آینده این ارز دیجیتال، اطلاعاتی در خصوص این ارز دیجیتال و تیم توسعه دهنده آن است. از آنجا که وایت پیپرها را خود اعضای تیم آن پروژه می نویسند، بدیهی است که در گزارش خود، از پروژه خود تعریف و تمجید می کنند. پس به صورت مستقیم نمی توان در آن مشکل یا نکته منفی پیدا کرد. اما با بررسی های عمیق تر، به خصوص بررسی پروژه های رقیب این پروژه، سعی می کنیم نقاط ضعف و گفته نشده آن پروژه را پیدا کنیم. یکی از نکات مهم در مطالعه و بررسی یک پروژه ارز دیجیتال، بررسی شرکای تجاری آن پروژه است. بدیهی است که پروژه ای که شرکای تجاری نام آشنا و قوی داشته باشد دارای اعتبار بالایی بوده و این ریسک سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال را کاهش می دهد.

وایت پیپر یک ارز دیجیتال شامل چه بخش هایی است؟

یک وایت پیپر نرمال و استاندارد شامل بخش های زیر است:

چکیده (Abstract)

چکیده وایت پیپر، در واقع وظیفه مشتاق کردن خواننده به خواندن ادامه مطلب را به عهده دارد و به همین دلیل عموما به صورتی نوشته می شود که کنجکاوی افراد را برانگیزد. در چکیده وایت پیپر، شما یک دید کلی از پروژه ارز دیجیتال و بخش های پیش رو در وایت پیپر را به دست می آورید.

مقدمه (Introduction)

در قسمت مقدمه معمولاً مطالب پایه‌ای مانند ماهیت بلاک چین و ارزهای دیجیتال و مزایای آن‌ها گنجانده می‌شود و همچنین بازاری که این ارز دیجیتال قصد ورود به آن را دارد نیز در همین قسمت معرفی خواهد شد.

توضیح محصول (Description)

در این قسمت، محصول مورد نظر از دید تیم توسعه دهنده برای شما تشریح می شود و در می یابید که هدف این ارز دیجیتال چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد و چگونه می تواند مشکل مطرح شده را برظرف کند.

جزئیات فنی (Technical Details)

در این قسمت از وایت پیپر، شما اطلاعات کاملی در مورد بلاک چین این ارز دیجیتال، مشخصات فنی و نحوه عرضه این کوین یا توکن دیجیتال به دست خواهید آورد. همچنین در این قسمت روش توسعه این ارز دیجیتال نیز مطرح می شود.

توکن (Token)

این قسمت در مورد توکن یا کوین دیجیتال این پروژه بحث می شود. اینکه این توکن یا کوین دیجیتال چه کاربردی برای کاربران و کلا جامعه ارز دیجیتال دارد، این ارز دیجیتال چه عملکردی دارد و چه ساز و کاری را برای عرضه آن در نظر گرفته اند.

عرضه عمومی

اگر این وایت پیپر در راستای فروش یک توکن یا کوین دیجیتال نوشته شده باشد، اطلاعات مربوط به عرضه عمومی آن نیز نوشته می شود. زمان راه اندازی، عرضه بخش های مختلف محصول، طرح های تشویقی برای کاربران، جزئیاتی در خصوص شرایط و قوانین سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال، شیوه به کاربردن سرمایه جذب شده و نقشه راه پروژه در این قسمت مورد بررسی قرار می گیرد.

معرفی تیم توسعه دهنده

یک تیم قوی و با تجربه، یکی از ارکان موفقیت هر پروژه ارز دیجیتال است، پس توصیه می کنیم حتی اگر وایت پیپر را به صورت کامل مطالعه نمی کنید حداقل این قسمت را با دقت مورد بررسی قرار دهید. در این قسمت، شما باید به سوابق فنی مدیران ارشد این پروژه و نقشی که در این پروژه ایفا می کنند دسترسی داشته باشید.

جمع بندی (Conclusion)

اصولا یک وایت پیپر خوب با یک جمع بندی به اتمام می رسد و در این قسمت نکات مهم این پروژه به صورت کوتاه یادآوری می شود و در صورتی که عرضه عمومی این توکن یا کوین دیجیتال در شرف وقوع است، این موضوع در همین قسمت بیان می شود تا علاقه مندان فرصت شرکت در آن را از دست ندهند.

وایت پیپر تنها منبع تان نباشد

درست است که پیش از سرمایه گذاری در یک پروژه ارز دیجیتال، مطالعه وایت پیپر لازم است، نباید تنها به این سند اتکا شود. همان طور که بالاتر ذکر شد، یک وایت پیپر از طرف تیم توسعه‌دهنده منتشر می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان دید کاملی از مشکلات و چالش‌های احتمالی پروژه به دست آورد.

به‌جز وایت پیپر معیارهای بسیار زیاد دیگری وجود دارد که نشان می‌دهند آینده یک پروژه تا چه‌ اندازه مثبت است. در واقع قبل از سرمایه گذاری در یک پروژه ارز دیجیتال، باید به طور کامل این پروژه از نظر بنیادی بررسی شود.

 

اشتراک گذاری در:
منبع مقاله: Coin Telegraph

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط