وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
26 اردیبهشت 1400

اردر بلاک (Order Block) چیست و چگونه از آنها استفاده کنیم؟

0

اردر بلاک، نوع خاصی از مناطق عرضه و تقاضا هستند. آنها زمانی تشکیل می شوند که یک سری سفارشات به صورت بلوکی در آنجا قرار گرفته است. این سفارشات می توانند از طرف بانک ها یا سایر سرمایه گذاران بزرگ بازار ایجاد شده باشد. هنگامی که اردر بلاک ایجاد می شود و قیمت در یک محدوده باریک نوسان می کند، سرمایه گذاران در حال پر کردن سفارشات خود در این مناطق هستند و معاملات این افراد به صورت اردر بلاک نمایش داده می شود.

بانک ها و سرمایه گذاران بزرگ، معمولا در هر سری از معاملات خود سفارشات بزرگی را انجام می دهند. در نتیجه اگر آنها بخواهند این سفارشات را یکدفعه یا با تعداد کمی معامله وارد بازار کنند، حرکت های بزرگی در قیمت ایجاد می شود و قیمت قبل از انجام سفارش به صورت کامل، رشد قابل توجهی می نماید و باعث می شود حاشیه سود آنها کم شود. بنابراین آنها برای جلوگیری از این اتفاق، سفارشات خود را به سفارش های کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم می کنند.

روش معامله با اردر بلاک توسط سرمایه گذاران بزرگ

فرض کنید بانکی مانند جی پی مورگان میخواهد 20 میلیون دلار بیت کوین در یک قیمت مشخص بخرد. اگر این بانک بخواهد تمام این پول را در یک معامله خرید وارد کند، مجبور می شود در قیمت های بالاتری اقدام به خرید نماید که این موضوع سود کلی آنها را کاهش می دهد. بنابراین تصمیم می گیرند از یک اردر بلاک استفاده کنند تا سفارش آنها به صورت قابل کنترل و با درصد موفقیت بالاتری انجام شود. جی پی مورگان، اردر خود را به ده اردر 2 میلیون دلاری تبدیل می کند و به صورت مرحله به مرحله اردر خود را پیش می برد. این روش باعث می شود که در نقطه ای از نمودار قیمت، یک محدوده ایجاد شود که به آن محدوده اردر بلاک یا بلوک سفارشات می گویند.

بلوک سفارشات یا مناطق عرضه و تقاضا؟

اردر بلاک ها از نظر ساختاری، با مناطق عرضه و تقاضای عادی شباهت های بسیاری دارند. زمانی که قیمت از محدوده باریک اردر بلاک ها خارج می شود و با قدرت به سمت بالا یا پایین حرکت می کند، در برگشت قیمتی به آن محدوده، مجددا رفتار مشابهی از خود بروز می دهد و به همان سمت قبلی حرکت می کند. یعنی اگر نمودار قیمت، بعد از خروج از یک اردر بلاک، به سمت پایین نمودار، حرکت شارپی را انجام دهد، در حرکت رو به بالای بعدی پس از رسیدن به محدوده اردر بلاک، انتظار توقف و یک حرکت نزولی دیگر داریم. این مدل حرکت در روند صعودی نیز اتفاق می افتد.

تفاوت اردر بلاک با مناطق عرضه و تقاضا چیست؟

زمانی که قیمت در محدوده اردر بلاک قرار دارد، به طور دقیق نمی توانیم تشخیص دهیم که حرکت بعدی قیمت چیست و قیمت به کدام سمت حرکت خواهد نمود. اما می توان گفت که اردر بلاک ها نسبت به مناطق عرضه و تقاضای عادی، احتمال بازگشت بالاتری دارند و این موضوع به اینکه در کجا و یا در چه زمانی شکل گرفته اند، بستگی ندارد. یعنی اگر این بلاک ها پس از یک افزایش یا کاهش طولانی مدت از لحاظ زمانی ظاهر شوند، احتمالا از همان منطقه، شاهد بازگشت قیمت خواهیم بود.

دلیل این اتفاق این است که در این مناطق یا قیمت به کف رسیده است که بانک ها و سرمایه گذاران بزرگ تمایل دارند خرید انجام دهند و یا به سقف قیمت رسیده است که باز هم آنها مایل هستند دارایی خود را به فروش برسانند. بنابراین به احتمال زیاد، این مناطق منجر به تغییر جهت قیمت می شوند. زیرا بانک ها اقدام به گرفتن پوزیشن های بزرگ نمی کنند مگر اینکه مطمئن باشند قیمت در مسیری که می خواهند، حرکت خواهد کرد.

بر خلاف مناطق عادی عرضه و تقاضا، که تعداد معاملات و توقف قیمت در آن ناحیه باید کمتر از اردر بلاک ها باشد و با چند کندل در همان تایم فریم، ناحیه بیس (Base) تشکیل شود. اردر بلاک ها همیشه زمانی تشکیل می شوند که قیمت از یک محدوده قیمتی باریک دور شده است و حتی ممکن است، زمان بیشتری را هم در آن ناحیه سپری کند. این ساختار، زمانی شکل می گیرد که بانک ها از سفارشات بلوکی برای پر کردن پوزیشن های خود استفاده می کنند. در سفارشات بلوکی، شاهد ایجاد کف یا سقف در قیمت خواهیم بود. بنابراین، برای تشخیص محدوده های نوسانی اردر بلاک، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که به دنبال یک محدوده نوسانی باریک بگردید.

استفاده از بلوک سفارشات در معاملات

بهترین راه برای استفاده از اردر بلاک ها یا بلوک سفارشات در معاملات این است که از آنها در کنار استراتژی خود استفاده نمایید. چون این مناطق زیاد تشکیل نمی شوند و شما نمی توانید از آن به عنوان یک استراتژی مشخص استفاده کنید. به طور مثال اگر از روش پرایس اکشن استفاده می کنید، می توانید موقعیت های پر پتانسیل تحلیل خود را با نواحی اردر بلاک ترکیب کرده و ضریب موفقیت بالاتری را در معاملات به خود دهید.

بلوک سفارشات را چگونه شناسایی کنیم؟

برای این کار ابتدا اردر بلاک ها را پیدا می کنیم. روندهای مد نظر می بایست به یکی از چهار شکل زیر باشد:

1- رالی- بیس- دراپ (Rally – Base – Drop) یا روند صعودی، روند رنج یا خنثی و روند نزولی

2- رالی- بیس- رالی (Rally – Base – Rally) یا روند صعودی، روند رنج یا خنثی و روند صعودی

3- دراپ- بیس- رالی (Drop – Base – Rally) یا روند نزولی، روند رنج یا خنثی و روند صعودی

4- دراپ- بیس- دراپ (Drop – Base – Drop) یا روند نزولی، روند رنج یا خنثی و روند نزولی

دقت کنید که طول روند رنج باید بین سه تا سیزده کندل باشد. اگر کمتر از این مقدار است باید تا رسیدن به این تعداد کندل تایم فریم کوچکتری را انتخاب کنید. اگر طول روند رنج بیشتر از سه تا سیزده کندل است باید تایم فریم بزرگتری را انتخاب کنید. کندلی را در روند رنج به عنوان اردر بلاک انتخاب کنید که نسبت به روند بعدی (چه صعودی و چه نزولی) غیر همرنگ باشد. قیمت باز شدن و بسته شدن کندل اردر بلاک برای ورود به معامله حائز اهمیت است.

نکته مهم در انتخاب اردر بلاک

نکته کلیدی در انتخاب اردر بلاک، این است که به دنبال مناطقی باشید که بسیار فشرده هستند. یعنی محدوده رنج یا خنثی در آن بسیار کوچک باشد. چون هر چه محدوده فشرده تر باشد، احتمال اینکه سفارشات بزرگ تری در آنجا باشد، بیشتر است.

چگونه با اردر بلاک ها معامله کنیم؟

برای معامله با اردر بلاک ها، منتظر می مانیم تا قیمت برای اولین بار، به محدوده مشخص شده نزدیک شود. به نحوی که نمودار قیمت تریگر معتبر ورود صادر نماید. این تریگر ورود می تواند یک الگوی کندلی، الگوی نموداری و یا حتی واگرایی ها باشد.

پس از آنکه سیگنال مورد نظر داده شد و به معامله وارد شدیم، حد ضرر را در سمت دیگر منطقه با کمی فاصله قرار دهید. منتظر باشید تا قیمت، حرکت خود را انجام دهد و در این حال، معامله خود را مدیریت کنید.

نتیجه گیری

استراتژی اردر بلاک، اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، یکی از استراتژی های مناسب و سودآور برای معامله گری است. در این سبک از معامله گری، شما می توانید نسبت ریسک به ریوارد (R/R) بهتری داشته باشید. البته باید توجه داشته باشید که هرگز مدیریت سرمایه را فراموش نکنید.

instaup apk gbwhatsapp apk

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط