وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
29 مهر 1400

آلت کوین (Alt Coin) چیست؟

0

آلت کوین به معنی سکه های جایگزین (Alternative Coins) لغتی است که برای همه ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین به کار برده می شود. این نام در واقع از آنجا ناشی می شود که که آلت کوین ها در واقع جایگزین بیت کوین و  حتی پول های کاغذی هستند.
آلت‌ کوین‌های بسیاری، به دنبال بیت ‌کوین به وجود آمدند. اولین آلت کوین  به نام نیم کوین (Name Coin) در سال 2011 معرفی شد و در حال حاضر چندین هزار آلت کوین وجود دارد. آلت کوین های اولیه با هدف انجام بهبودهایی در بیت کوین مانند افزایش سرعت تراکنش و صرفه جویی در مصرف انرژی معرفی شدند.

دلیل وجود این آلت ‌کوین‌ها، کاربردها و ویژگی‌های متفاوت آنهاست. برای مثال، برخی از آلت ‌کوین ‌ها به دنبال اجرای پروژه‌های غیرمتمرکز مانند وام دهی و برخی روی ویژگی امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران تاکید دارند.
از آنجا که آلت کوین ها بخش بزرگی از بازار را تشکیل می دهند؛ هر شخصی که در این بازار فعالیت می کند باید فلسفه و نحوه کار آنها را بیاموزد.

آلت کوین ها بر اساس نوع کارکرد

آلت کوین های مبتنی بر اثبات کار

بدست آوردن کوین در آلت کوین های مبتنی بر ماینینگ (Mining-Based Altcoins) فرآیندی استخراجی دارد، به این معنا که برای بدست آوردن کوین های جدید ماینرها می بایست مسائل چالش برانگیز باز کردن قفل بلوک ها را حل نمایند. شباهت این دسته از آلت کوین ها به بیت کوین بیش از سایر آلت کوین هاست.

آلت کوین های مبتنی بر اثبات سهام

در اثبات سهام، کاربران ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول‌هایشان به شبکه اختصاص می‌دهند و شبکه از این توکن‌ها برای تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت استفاده می‌کنند. در چنین مکانیزمی، تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید نیز با استفاده از همین توکن‌ها انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر، یک فرد برای انجام اثبات سهام باید ارز دیجیتالی را که از این الگوریتم استفاده می‌کند، انتخاب کند، مقداری از آن را بخرد و در کیف پولش به شبکه اختصاص دهد. شبکه هر سال درصدی خاص به ارزهای دیجیتال او اضافه می‌کند. بنابراین فرد علاوه بر سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال، می‌تواند با اثبات سهام سود بیشتری داشته باشد و همچنین افراد در ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به آن واقعا اعتقاد دارند.

ارز دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین ها

استیبل کوین‌ با کاهش نوسانات به دنبال بهبود بیت کوین است. این امر در عمل با گره خوردن ارزش این کوین‌ها به ارزهای موجود حاصل می‌شود. گزینه‌های محبوب برای پشتیبانی از آلت کوین دلار آمریکا، یورو و طلا است. لیبرا (Libra) ارز دیجیتال متعلق به فیس بوک سرشناس‌ترین استیبل کوین است که تاکنون شناخته شده است.

آلت کوین های حریم خصوصی محور

با یک ارز دیجیتال حریم‌ خصوصی محور یا همان پرایوسی کوین (Privacy Coin) می‌توانید تراکنش‌هایی کاملاً ناشناس انجام دهید؛ چیزی که در بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر امکان‌پذیر نیست. در بهترین حالت می‌توانیم بگوییم بیت کوین «نیمه ناشناس» است. رسیدن به حد قابل‌قبولی از ناشناسی در این شبکه کمی پیچیده و می‌توان گفت ناشناسیِ کامل غیرممکن است. از جمله آلت کوین های حریم خصوصی محور می توان به مونرو با نماد (Xrm) و زی کش با نماد (Zec) اشاره کرد.

آلت کوین های حاکمیتی

توکن‌های حاکمیتی، توکن‌های ارز دیجیتالی هستند که توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کنند تا دارندگان توکن را قادر سازند در آینده پروتکل موردنظر مشارکت داشته باشند. دارندگان توکن حاکمیتی، می‌توانند تصمیمات مرتبط با پروژه مانند ارائه یا رد پیشنهادات را اتخاذ کنند و یا حتی سیستم حاکمیتی را تغییر دهند. موافقان سیستم‌هایی که با توکن حاکمیتی کار می‌کنند معتقدند این فرایند باعث کنترل کاربران ارز دیجیتال بر پروژه موردنظر شده و دموکراسی و غیرمتمرکز بودن که ایده اصلی ارز دیجیتال است حفظ می‌شود.یک نمونه شناخته شده از توکن‌های حاکمیتی، توکن Maker با نماد MKR است. دارندگان این توکن می‌توانند به تصمیمات مختلف که مربوط به پروتکل مالی غیر متمرکز (Defi) است رای دهند.

توکن های ابزاری (Utility Coin)

توکن ابزاری توکن رمزارز دیجیتالی است که برای تأمین مالی توسعه رمزارز به خصوص سکه های عرضه اولیه (ICO) منتشر می‌شود و در آینده برای خرید کالاها و خدمات ارایه شده توسط ناشر رمزارز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فروش این توکن‌ها به عنوان روشی برای تأمین مالی استارت‌آپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توکن‌ های اوراق بهادار (Security Token)

توكن اوراق بهادار از دارايي هاي خارجي قابل معامله مانند سهام يا املاك ناشي مي شود و برای تسهیل سرمایه گذاری ساخته شده است. واژه “SECURITY” به امنيت اشاره نمي كند، بلكه نشان دهنده ارزش مالي در قالب سهام، اوراق قرضه يا اختيار معامله است. سه نوع توكن اوراق بهادار متداول وجود دارد: توكن سهام، توكن بدهي و توكن دارايي واقعي.
به نظر شما آلت کوین ها که سودای جانشینی بیت کوین را در سر دارند به این آرزو می رسند؟

اشتراک گذاری در:
منبع مقاله: Investopedia

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط