وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
29 مرداد 1400

کلید عمومی و کلید خصوصی در رمزنگاری ارز دیجیتال

0

بلاک چین از انواع مختلف رمزنگاری استفاده می کند در میان آن ها مهم ترین ها، کلید عمومی و کلید خصوصی است. هدف اصلی از به کار بردن کلیدهای خصوصی و عمومی، اثبات امضا شدن یک تراکنش توسط مالک آن دارایی است.

با استفاده از کلید خصوصی که در اختیار شما قرار می گیرد، شما عملاً اختیار خرج کردن ارزهای دیجیتال خود را خواهید داشت. کلید خصوصی شما مانند کلید ورود به خانه ی شما بوده و به همین دلیل باید کاملا مورد محافظت قرار بگیرد و در اختیار شخص دیگری قرار نگیرد. کلید عمومی شما مانند آدرس خانه شماست که شما می توانید بنا بر مصلحت خود، آن را در اختیار هر شخص دیگری قرار بگیرد. نکته مهم این است که امکان بازیابی کلید عمومی از روی کلید خصوصی در صورت گم کردن آن وجود دارد؛ اما بالعکس آن صادق نیست. به عبارت دیگر اگر شما کلید خصوصی یا پرایوت کی خود را گم کنید عملاً دارایی خود را از دست داده اید.

آشنایی بیشتر با کلیدهای خصوصی و عمومی

کلیدهای عمومی و خصوصی اجزای جدایی‌ناپذیر ارزهای دیجیتال ساخته شده در شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین محسوب می‌شوند. این دو خود بخشی از یک مفهوم بزرگ‌تر از رمزنگاری، با نام رمزنگاری نامتقارن یا رمزنگاری کلید عمومی (PKC –> Public Key Cryptography) به شمار می‌روند.

هدف PKC انتقال، از یک حالت به حالت دیگر است، به طوری که معکوس کردن روند (بازگشت به حالت قبلی بعد از رسیدن به حالت جدید) غیر ممکن باشد. در این فرآیند می‌بایست داشتن یک راز را بدون افشای آن، به اثبات برسانید. به این ترتیب مالکیت خود بر یک دارایی دیجیتالی را ثابت خواهید کرد. محصول، یک تابع ریاضی یک طرفه است که به خاطر عدم امکان جعل کردن آن، روشی ایده‌آل به منظور اعتبارسنجی اصالت هر چیز (نظیر یک تراکنش) محسوب می‌شود.

PKC متکی بر یک مدل دو کلیدی، کلید عمومی و خصوصی است. این مدل شامل یک قفل (پابلیک کی) به منظور دسترسی به قفل (پرایویت کی) است.

وقتی فردی برای شما، سکه‌های دیجیتالی را بر بستر یک شبکه بلاک چین ارسال می‌کند، در واقع مشغول ارسال آن‌ها به ورژن هش شده‌ی کلید خصوصی شما است. این کلید، عمومی است. نوع دیگر یعنی کلید خصوصی باید از بقیه مخفی بماند. نکته‌ای بسیار مهم برای درک بهتر ارتباط بینشان این است که کلید خصوصی برای استخراج کلید عمومی استفاده می‌شود.

هر دو نوع کلید اعداد صحیح بزرگی هستند، اما به خاطر بزرگ بودن این اعداد، از طریق سیستم رمزگذاری Wallet Import Format، در قالب ارقام و حروف نمایش داده می‌شوند.

کلید خصوصی از عمومی طولانی‌تر بوده و به منظور تولید امضا برای هر معامله بلاک چین ارسال شده توسط کاربر، استفاده می‌شود. هدف از امضا، تایید ایجاد تراکنش توسط مالک دارایی و عدم امکان دست‌کاری آن بعد از ایجاد است. به عبارت ساده‌تر، با استفاده از کلید خصوصی ارزهای دیجیتال خود را حین ارسال به دیگران امضا می‌کنید.

همانطور که گفتیم کلید خصوصی برای استخراج کلید عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پابلیک کی در کنار اطلاعات مربوط به شبکه و یک چک‌سام (سرجمع)، با یک تابع هش برای ایجاد آدرسی قابل مشاهده توسط  بقیه افراد، تبدیل خواهد شد. این آدرس را به منظور دریافت رمز ارز از دیگران، در اختیارشان قرار می‌دهید.

PKC طبق توابع ریاضی دریچه (Trapdoor Functions) ساخته می‌شود. این یک مسئله و تابع ریاضی است که در یک جهت به آسانی محاسبه خواهد شد، اما در سوی مخالف، محاسبه آن برای پردازنده‌ها بسیار دشوار و اغلب غیر ممکن است. برای درک بهتر، مثالی را در نظر بگیرید. تابعی را تصور کنید که حاصلضرب دو عدد اول را ارائه می‌کند. در صورتی که اعداد بسیار بزرگ باشند، خیلی سخت می‌توان نتیجه را به اعداد پیشین تجزیه کرد. در بیشتر مواقع، حل کردن مسئله در جهت مخالف برای رسیدن به پاسخ اولیه، زمان زیادی (شاید هزاران سال) از یک سیستم کامپیوتری طلب می‌کند!

به همین دلیل اگرچه به راحتی می‌توان از کلیدهای خصوصی، کلیدهای عمومی را ایجاد کرد، اما بالعکس این کار به راحتی امکان‌پذیر نیست. در صورت به کار رفتن الگوریتمی قوی در مسیر اولیه، بازگشت و رسیدن به پرایویت کی از پابلیک کی به طور کامل غیر ممکن می‌شود.

در PKC از یک جفت کلید یعنی کلید خصوصی و کلید عمومی به منظور انجام اعمالی مختلف استفاده می‌شود. کلیدهای پابلیک به صورت گسترده توزیع می‌شوند. با این حال، کلیدهای پرایویت را باید مخفی نگه داشت.

با استفاده از کلید عمومی یک فرد، قادر به رمزنگاری کردن یک پیام خواهید بود. این پیام فقط توسط فرد دارنده کلید خصوصی مرتبط با آن قابل رمزگشایی و خواندن است. با استفاده از یک کلید پرایویت، قادر به ایجاد یک امضای دیجیتالی هستید. به این ترتیب هر فردی با کلید پابلیک متناظر می‌تواند ایجاد پیام توسط مالک کلید خصوصی و عدم دست‌کاری پیام بعد ایجاد را تایید کند.

جمع بندی

با توجه به این نحوه کار، از دست دادن کیف پول سخت افزاری یا حذف شدن اپلیکیشن کیف پول نرم افزاری مساوی با از دست دادن دارایی نیست، اگر از محتویات یعنی کلید خصوصی بکاپ تهیه کرده باشید. کل دارایی شما و سایر افراد در بلاک چین ثبت شده و تا زمانی که به هر نحوی قادر به بازیابی کلید خصوصی باشید، سکه‌های دیجیتالی‌تان محفوظ هستند. کافی است یک کیف پول فیزیکی یا نرم افزاری جدید تهیه کرده و بعد از انتقال کلیدهای پرایویت به آن، شروع به مدیریت مجدد دارایی خود کنید.

اشتراک گذاری در:
منبع مقاله: CoinMarketCap

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط