وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
17 اردیبهشت 1400

تایم فریم (Time Frame) یا دوره زمانی چیست؟

0

تایم فریم چیست؟ تایم فریم یا دوره زمانی نمودار یکی از مهم ترین اجزای اصلی تحلیل تکنیکال است. دو بعد تشکیل نمودار یک دارایی، قیمت و چهارچوب زمانی نمایش داده های قیمتی هستند. این مقیاس زمانی مشخص را تایم فریم می گویند.
امروزه به دلیل اهمیت و حساسیت تایم فریم ها در تحلیل نمودار قیمت، انواع مختلفی از تایم فریم ها در پلتفرم های رسم نمودار وجود دارد. این تایم فریم ها می تواند از کوتاه مدت در قالب نمودارهای یک دقیقه، پنج دقیقه و پانزده دقیقه باشد. دوره های زمانی میان مدت می تواند نیم ساعته، ساعتی و چهار ساعتی باشد و یا بلند مدت در قالب نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهیانه باشد.

تایم فریم کوتاه مدت

اساساً به‌وسیله تایم فریم‌های کوتاه‌مدت، می‌توان سیگنال‌های بیشتری دریافت نمود، ولی طبیعتاً نویزهای بیشتری دارد و زمان کمتری برای تصمیم‌گیری در اختیار تحلیلگران و تریدرها خواهد بود. این تایم فریم‌ها بیشتر مناسب تریدرهایی است که به نوسان گیری می‌پردازند. از طرفی به‌وسیله تایم فریم‌های کوتاه‌مدت، افراد می بایست به‌صورت مستمر بازار را رصد کرده و نوسانات بزرگ و کوچک بازار یا دارایی مدنظر خود را تحلیل نمایند. درنتیجه در این تایم فریم‌ها لازم است به مبلغ کارمزدها نیز توجه نمود و در صورت امکان از پلتفرم‌های معاملاتی که کارمزد پایین‌تری دارند، استفاده کرد.

دوره زمانی بلندمدت

در این تایم فریم‌ها، تریدرها نیازی به رصد لحظه‌ای و روزانه بازار ندارند و با تحلیل اخبار و موارد بنیادی مربوط به بازار، می‌توانند اقدام به خرید دارایی مدنظر خود کرده تا به سود دلخواه خود برسند. البته می بایست دقت داشته باشید که در زمان انتخاب تایم فریم در تحلیل تکنیکال، زمان اختصاص‌یافته به معاملات نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر فرد تریدر مشغله کاری بسیاری دارد، بهتر است تا از تایم فریم‌های یک الی چهار ساعته یا نهایتاً یک روزه استفاده کند؛ ولی اگر زمان بیشتری در دسترس وی است، می‌تواند از تایم فریم‌های پانزده یا سی دقیقه‌ای استفاده نماید.

چرا استفاده از چندین دوره زمانی اهمیت دارد؟

حتما برای بسیاری پیش آمده که مثلا بر اساس وقوع یک سری شروط در یک تایم فریم اقدام به خرید یک دارایی کرده اید ولی پس از مدتی، این دارایی وارد ضرر سنگین شده است. پس از بررسی هایتان احتمالا متوجه شده اید که دقیقا در آستانه یک مقاومت اصلی نمودار وارد معامله شده اید و اگر قبل از ورود به معامله، دارایی را در چند تایم فریم که بهم نزدیک نیستند بررسی می کردید، اصلا وارد این معامله نمی شدید. در واقع استفاده از استراتژی بررسی چند تایم فریم، باعث کاهش انجام حرکات اشتباه در بازارهای مالی می شود.

مولتی تایم فریم چیست؟

مولتی تایم فریم یا تحلیل چندگانه بیانگر این است که در نمودار با دوره زمانی بزرگ تر اقدام به تعیین روند و سطوح حمایت و مقاومت می کنیم. در چند تایم فریم پایین تر، بر اساس استراتژی خود وارد معامله شوید. هنگام انتخاب و استفاده از مولتی تایم فریم سعی می کنیم که بازه های زمانی فاصله معقولی با هم داشته باشند.
برخی معامله گران که دارای تجربه بیشتری در بازارهای مالی هستند، برای ورود به معامله، حداقل سه یا چند تایم فریم معاملاتی را استفاده می کنند.

ترکیب‌های سه گانه پیشنهادی

1- تایم فریم های 1 دقیقه ، 5 دقیقه و 30 دقیقه
2- دوره های زمانی 5 دقیقه ، 30 دقیقه و 4 ساعته
3- دوره های زمانی 15 دقیقه ، 1 ساعت و 4 ساعت
4- تایم فریم های 1 ساعته ، 4 ساعته و روزانه
5- دوره های زمانی 4 ساعته ، روزانه و هفتگی
البته این ترکیب‌ها پیشنهادی هستند و مثل همیشه: هیچ چیزی در بازارهای مالی قطعی نیست، پس خودتان با بررسی شخصی، ترکیب مناسب را پیدا کنید.

بهترین تایم فریم چیست؟

به طور کلی انتخاب تایم فریم معاملاتی در بین فعالان بازارهای مالی همواره یک چالش بوده است. یک تایم فریم مناسب بر اساس روش تحلیل و مدیریت سرمایه، تفکر نسبت به بازارهای مالی و افق سرمایه گذاری یک فرد تعیین می گردد. نمی توان برای تمامی اشخاص از دستوری یکسان در این مورد پیروی نمود.
توجه داشته باشید که استفاده از تایم فریم های کوتاه مدت باعث افزایش ریسک معاملات شده و احتمالا باعث شود معاملات زیان بیشتری داشته باشند. اگر از این تایم فریم ها استفاده می کنید حتما مدیریت سرمایه را رعایت و نسبت به خودشناسی فردی آگاه باشید.

اشتراک گذاری در:

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط