وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
25 اردیبهشت 1400

پولبک (Pullback) چیست؟

0

پولبک در لغت به معنی عقب نشینی است. در تحلیل تکنیکال نیز به معنی توقف موقت روند فعلی با حرکت در خلاف جهت است به طوری که در انتهای آن، ادامه حرکت در جهت روند اولیه را داشته باشیم. این مفهوم در پوزیشن خرید به معنای کاهش موقت قیمت قبل از حرکت در روند صعودی خود است. در روند نزولی نیز نشانگر افزایش موقت قیمت قبل از حرکت در روند نزولی خود است. توجه کنید که این حرکت در خلاف جهت حرکت قیمت می تواند در حد یک کندل باشد.

یکی از توصیف هایی که برای کلمه پولبک استفاده می شود “بوسه خداحافظی” است. از آنجا که قیمت تمایل دارد پس از حرکت به سمت محدوده های بالاتر (پایین تر) یکبار دیگر سطح شکسته شده را لمس کند. به همین دلیل از پولبک به عنوان بوسه خداحافظی نام می برند.

 پولبک چرا شکل می گیرد؟

قیمت اصولا برای شکست ناحیه مقاومتی یا حمایتی نیاز به این دارد که مدتی حول این ناحیه نوسان کند. زمانی که قیمت یک دارایی بعد از مدت ها درگیری موفق به شکست ناحیه مقاومتی خود شود، احساس امید در میان معامله گران شکل می گیرد. این احساس مثبت، نیروی مورد نیاز برای ادامه حرکت صعودی را تامین می کند. با عبور از سطح مقاومتی، خریداران جدید تمایل دارند تا وارد این دارایی شوند، اما طبیعتا افزایش مداوم قیمت باعث کاهش جذابیت آن می شود. از سمت دیگر، گروه بزرگی از فعالان بازار مالی نوسانگیران هستند. آنها با افزایش قیمت دارایی، مایل به سیو سود و خروج از آن هستند. در نتیجه با افزایش قیمت، نیروی تقاضا تضعیف شده و نیروی عرضه تقویت می گردد. بنابراین قیمت دارایی تا سطحی که برای فعالان بازار مالی جذاب باشد، پایین می آید.

همین شرایط برای شکست ناحیه حمایتی نیز برقرار است. به عبارت دیگر با شکست ناحیه حمایتی معتبر، احساس ترس و ناامیدی در میان معامله گران شکل می گیرد. به همین دلیل عده ای از آنها دست به فروش دارایی خود می زنند. این ترس و ناامیدی، نیروی مورد نیاز برای ادامه روند نزولی را تامین می کند. با رسیدن قیمت دارایی به منطقه جذاب، خریداران و نوسانگیران وارد این دارایی شده و طبیعتا با افزایش تقاضا قیمت دارایی افزایش می یابد.

انواع پولبک

پولبک می تواند به 3 صورت شکل بگیرد. آنچه تعیین کننده نوع آن است، قدرت روندی است که آغاز شده است.

1- پولبک معمولی (Normal Pullback): نوع معمولی همان شکل رایج و ساده آن است که قیمت به سطح شکسته شده برخورد می کند و از همان منطقه برمی گردد.

2- پولبک داخلی (Inside Pullback): در این نوع، قیمت به سطح حمایتی (همان مقاومت شکسته شده قدیم) نفوذ می کند. این نفوذ بیانگر ضعیف بودن قدرت روند است. در این نوع، قدرت تقاضا کمتر از قدرت عرضه است و ورود به دارایی با استفاده از آن ریسک بیشتری دارد. چون این کم بودن قدرت خریداران در مقابل فروشندگان می تواند دارایی را در ادامه روند صعودی با مشکل مواجه کند.

3- پولبک خارجی (Outside Pullback): در پولبک خارجی، قیمت به سطح شکسته شده نزدیک می شود اما با آن برخورد نمی کند. در این نوع، تمایل خریداران برای ورود به دارایی تا حدی زیاد است که در قیمت هایی بالاتر از سطح حمایتی، شروع به خرید می کنند. همچنین فروشندگان کمی تمایل به سیو سود و خروج از دارایی دارند. برآیند کلی رفتار معامله گران در پولبک خارجی به نحوی است که نشان دهنده تمایل بیشتر معامله گران در جهت صعود است که نقش اصلی را در رشد قیمت دارایی دارد. بنابراین پولبک خارجی قوی ترین نوع پولبک است که می تواند سودهای بیشتری را نصیب معامله گران کند.

استراتژی های خرید بر اساس پولبک

1- خرید پس از بازگشت به سطح مقاومت شکسته شده

2- خرید پس از پولبک به خط روند یا ترند لاین

3- خرید پس از پولبک به میانگین متحرک یا همان Moving Average

4- خرید پس از پولبک به سطوح فیبوناچی

خرید پس از بازگشت به سطح مقاومت شکسته شده:

در این استراتژی، سطوح مقاومتی مهم را مشخص کنید و منتظر شکست آن باشید. در بیشتر مواقع، پولبک به سطح شکسته شده اتفاق می افتد (احتمال وقوع آن، عموما 60 درصد است) و این بهترین زمان برای ورود به بازار آن دارایی است.

خرید پس از پولبک به خط روند یا ترند لاین:

خرید در روند نزولی بسیار پر ریسک است. در چنین زمانی، معامله توصیه نمی شود مگر به قصد نوسان گیری. بهترین نقطه ورود در این موارد زمانی است که روند نزولی دارایی شکسته می شود و سپس با بازگشت به روند شکسته شده، این شکست تایید نهایی می شود.

خرید پس از پولبک به میانگین متحرک یا Moving Average:

میانگین های متحرک در دسته سطوح حمایتی و مقاومتی داینامیک قرار می گیرد. این سطوح، از نظر استراتژی معاملاتی بر اساس پولبک مشابه سطوح استاتیک هستند. در صورت شکست میانگین به سمت بالا توسط نمودار و سپس تشکیل پولبک در آن، می توان فرصت را برای خرید مغتنم شمرد و وارد معامله شد.

خرید پس از پولبک به سطوح فیبوناچی بازگشتی:

سطوح فیبوناچی بازگشتی (Fibonacci Retracement Levels) خط های افقی هستند که نشان دهنده مناطق احتمالی حمایت و مقاومت می باشند. این سطوح بر اساس اعداد فیبوناچی ایجاد شده اند. هر سطر با یک درصد مشخص شده است. این درصد از میزان بازگشت قیمتی نسبت به حرکت اصلی قبلی قیمت حاصل می شود. سطوح فیبوناچی بازگشتی شامل، 23.6، 61.8،38.2 و 78.6 درصد می باشند. سطح 50 درصد جزء سطوح رسمی فیبوناچی نیست اما توسط بسیاری از معامله گران در معاملات استفاده می شود.

برای معامله خرید با پولبک ها در سطوح فیبوناچی، باید این را مدنظر داشته باشید که هر سطح فیبوناچی برای بازگشت قیمت مناسب نیست و باید به پارامترهای دیگر از جمله حجم معاملات و الگوهای کندلی توجه کرد. تشکیل یک ساختار بازگشتی کندلی صعودی در یکی از سطوح مهم فیبوناچی در هنگام پولبک می تواند یک فرصت ورود مطمئن و قدرتمند باشد.

استراتژی های فروش (استقراضی) بر اساس پولبک

1- فروش پس از بازگشت به سطح حمایت شکسته شده

2- فروش پس از پولبک به خط روند یا ترند لاین

3- فروش پس از پولبک به میانگین متحرک یا همان Moving Average

4- فروش پس از پولبک به سطوح فیبوناچی

فروش پس از بازگشت به سطح حمایت شکسته شده:

در این استراتژی، سطوح حمایتی مهم را مشخص کنید و منتظر شکست آن باشید. در بیشتر مواقع، پولبک به سطح شکسته شده اتفاق می افتد (احتمال وقوع آن، عموما 60 درصد است) و این بهترین زمان برای ورود به بازار آن دارایی است.

فروش پس از پولبک به خط روند یا ترند لاین:

فروش استقراضی در روند صعودی بسیار پر ریسک است. در چنین زمانی، معامله توصیه نمی شود مگر به قصد نوسان گیری. بهترین نقطه ورود در این موارد زمانی است که روند صعودی دارایی شکسته می شود و سپس با پولبک به روند شکسته شده، این شکست تایید نهایی می شود.

فروش پس از پولبک به میانگین متحرک یا Moving Average:

میانگین های متحرک در دسته سطوح حمایتی و مقاومتی داینامیک قرار می گیرد. این سطوح، از نظر استراتژی معاملاتی بر اساس پولبک مشابه سطوح استاتیک هستند. در صورت شکست میانگین به سمت پایین توسط نمودار و سپس تشکیل پولبک در آن، می توان فرصت را برای فروش استقراضی مغتنم شمرد و وارد معامله شد.

فروش پس از پولبک به سطوح فیبوناچی بازگشتی:

برای معامله فروش با پولبک ها در سطوح فیبوناچی، باید این را مدنظر داشته باشید که هر سطح فیبوناچی برای بازگشت قیمت مناسب نیست و باید به پارامترهای دیگر از جمله حجم معاملات و الگوهای کندلی توجه کرد. تشکیل یک ساختار بازگشتی کندلی نزولی در یکی از سطوح مهم فیبوناچی در هنگام پولبک می تواند یک فرصت ورود به موقعیت فروش استقراضی باشد.

لازم به ذکر است که پولبک در بعضی الگوهای نموداری مانند الگوی سر و شانه نیز اتفاق می افتد.

تفاوت با اصلاح قیمت

اصلاح قیمت: هنگامی که نمودار در حال حرکت به سمت قیمت های بالاتر (پایین تر) است، این جهش قیمتی به ناگهان اتفاق نمی افتد. در واقع حرکت قیمت زیگزاگی است. در روند صعودی با افزایش قیمت دارایی، تمایل برای فروش نیز افزایش می یابد و اینگونه است که ما شاهد روزهای منفی در روند صعودی هستیم. اصلاح قیمت، خلاف جهت روند اصلی حرکت میکند و به خریداران جدید فرصت ورود می دهد.

پولبک: پولبک عموما پس از شکست سطح های حمایتی و مقاومتی شکل میگیرد و ما منتظر برگشت قیمت به آن سطح هستیم. اما اصلاح قیمت عموما پس از برخورد با این سطوح اتفاق می افتد، به گونه ای که قیمت، قدرت عبور از این سطح ها را ندارد و وارد فاز اصلاحی می شود.

نکته مهم معاملاتی

برای استفاده هر چه بهتر از پولبک لازم است تا رفتار دارایی را که میخواهید روی آن معامله انجام دهید، در گذشته بررسی کنید. و ببینید اگر پس از بازگشت به سطح مورد نظر وارد معامله می شدید، چه مقدار سود کسب می کردید. این نتیجه را برای تمام استراتژی های ذکر شده، یادداشت کنید تا متوجه شوید که کدام یک از استراتژی های بالا در این دارایی منجر به معاملات سودده خواهد بود. در این صورت در برخورد با موارد مشابه در آینده، می توانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. توجه کنید که پولبک در کنار سایر تاییدیه های مختلفی که از تحلیل فاندامنتال، سنتیمنتال، اقتصاد کلان و تکنیکال می گیرید باعث انجام معاملات با سود بالاتری برای شما خواهد شد.

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط