وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
30 آبان 1400

سختی شبکه یا سختی استخراج چیست؟

0

سختی شبکه (Difficulty) یا سختی استخراج متغیری است که هدف آن ثابت نگه داشتن میانگین زمان ایجاد یک بلاک در شبکه است. در ارزهای دیجیتالی که قابلیت استخراج دارند و یا به اصطلاح، سازوکار آن‌ها اثبات کار (PoW) است، وجود قابلیتی انعطاف‌پذیر در برابر افزایش و یا کاهش تعداد ماینرها ضروری است. برای توضیح سختی شبکه، یک ارز دیجیتال استخراج پذیر مانند بیت کوین را در نظر بگیرید:
سختی شبکه بیت کوین هر دو هفته یک بار تغییر می‌کند تا زمان پیدا شدن هر بلاک به طور میانگین ۱۰ دقیقه باقی بماند. در صورتی که سختی شبکه وجود نداشته باشد، با وارد شدن ماینرهای بیشتر به شبکه حدس‌هایی که درباره هش هر بلاک زده می‌شود نیز افزایش پیدا می‌کند. به دنبال افزایش تعداد حدس‌های زده شده، احتمال پیدا شدن هر بلاک در زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه هم بیشتر می‌شود.
با این حساب عامل کنترل ‌کننده‌ای در شبکه وجود نخواهد داشت تا جلوی ماینرها را از ایجاد بلاک در هر دقیقه، ثانیه و یا حتی کمتر از یک ثانیه بگیرد و آن‌ها را وادار به ایجاد بلاک در زمان حدودی ۱۰ دقیقه کند.
هر چقدر سختی استخراج بیشتر باشد، قدرت هشی که به شبکه اضافه شده است، بالاتر است. و این موضوع نشان می دهد که استخراج گران بیشتر یا قوی تری در حال انجام است.
گفته شد که سختی شبکه بیت کوین هر دو هفته یکبار (به عبارت دیگر پس از ساخته شدن هر ۲۰۱۶ بلاک)، تغییر می‌کند. با در نظر داشتن زمان ۱۰ دقیقه برای حل هر بلاک، زمان مورد نیاز برای حل این تعداد بلاک، ۲۰,۱۶۰ دقیقه خواهد بود.
مقدار هش شبکه و سختی عامل های خارجی هستند که باید حتما مد نظر قرار داد اما این که بتوان سختی را در آینده پیش بینی کرد، یک کار غیر ممکن است. به همین دلیل باید همیشه پیشرفت هایی که در زمینه فناوری استخراج زخ می دهد را پیگیری کرد و نسبت به آن ها آگاهی لازم را به دست آورد. در این صورت ماینر درک بهتری از میزان هش و سختی ای که رخ می دهد، پیدا خواهد کرد.
اگر تعداد ماینرها در دو هفته افزایش پیدا کند و تعداد 2016 بلاک در زمان 16000 دقیقه حل شود در واقع نشان می دهد که سختی شبکه نسبت به حالت قبلی باید 20160/16000= 1.26 برابر شود.
در صورتی که این عدد بزرگتر از یک باشد، ماینرها با سرعت بیشتری نسبت به حالت معمول، بلاک ها را حل کرده اند و در صورتی که این عدد کوچکتر از یک باشد، قدرت استخراج کنندگان نسبت به قبل کاهش داشته است.
نمودار سختی استخراج شبکه بیت کوین از اینجا قابل مشاهده است. مفهوم نمودار سختی و اعدادی که در آن به کار رفته، بیانگر نسبتی است که مثلا استخراج بیت کوین نسبت به هفته گذشته یا مثلا روزهای ابتدایی شروع کار بیت کوین، چقدر دشوارتر شده است.
سختی شبکه را با ذکر یک مثال بیشتر توضیح می دهیم.
اعداد 1 تا 100 را در نظر بگیرید. فرض کنید با استفاده از دستگاهی میخواهیم هر یک دقیقه عددی را انتخاب کنیم. هدف ما انتخاب یک عدد کوچک تر از 50 است. بدیهتا از نظر تئوری هر دو دقیقه یکی از اعدادی که انتخاب می کنیم کمتر از 50 است. اگر هدف ما انتخاب اعداد کوچکتر از 20 از بین اعداد 1 تا 100 باشد، از نظر تئوری هر پنج دقیقه یکی از اعدادی که انتخاب می کنیم کمتر از 20 است. پس با تغییر عددی که به عنوان هدف می شناسیم، مدت زمان به دست آمدن آن نیز تغییر می کند.
سختی شبکه یا دیفیکالتی نیز به همین صورت کار می‌کند. ماینرها تلاش می‌کنند تا با تولید اعداد تصادفی، به هش‌هایی کمتر از هش هدف (Target Hash) دست یابند. با سخت‌تر شدن استخراج، هش هدف نیز کمتر و کمتر می‌شود. البته این کار با اضافه شدن صفرهای بیشتر به ابتدای هش هدف انجام می‌شود. به همین خاطر هم هشِ بلاک‌های جدیدتر در شبکه بیت کوین، نسبت به بلاک‌های چند سال قبل صفرهای بیشتری دارند.

اشتراک گذاری در:
منبع مقاله: Investopedia

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط