وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
19 مهر 1400

هاوینگ یا هالوینگ (Halving) چیست؟

0

هاوینگ یا هالوینگ از کلمه انگلیسی Half به معنای نصف شدن گرفته شده است. در بیت کوین، بعد از گذشت ساخت 210 هزار بلاک در بلاک چین بیت کوین  که حدوداً 4 سال طول می کشد، پاداش استخراج ماینرها نصف می شود. چرا زمان دقیق هاوینگ بعدی مشخص نیست؟ از آنجا که زمان ساخت یک بلاک به صورت دقیق مشخص نیست و حدوداً ده دقیقه طول می کشد، رویداد هاوینگ بعد از ساخت 210 هزار بلاک صورت می پذیرد و ربطی به زمان ندارد و می توان به صورت حدودی گفت که هاوینگ بعدی در اوایل سال 2024 اتفاق می افتد.
در ابتدای فعالیت بیت کوین، هر ده دقیقه ۵۰ واحد بیت کوین تولید می‌شد، یا به عبارت دقیق‌تر پاداش بلاک ۵۰ بیت کوین بود. در سال ۲۰۱۲، پس از اولین هاوینگ، پاداش استخراج به ۲۵ رسید و در سال ۲۰۱۶، پس از دومین هاوینگ، پاداش استخراج به ۱۲.۵ واحد رسید. این رقم بعد از سومین هاوینگ که در می ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، به ۶٫۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد و پاداش بلاک بعد از هاوینگ سال 2024، به عدد 3.125 بیت کوین تنزل می یابد. سوالی که در اینجا مطرح می شود؛ این است که چرا نباید نرخ پاداش بلاک را ثابت نگه داشت و آیا این رویداد به ضرر ماینرها تمام نمی شود؟ اگر بلاک های جدید به سرعت تولید شوند و یا تعداد بیت کوین ها نامحدود باشد، بنا بر قانون عرضه و تقاضا ارزش بیت کوین را پایین خواهد آورد.
ویتالیک بوترین، خالق اتریوم در سال 2012 در نوشته ای که در سایت بیت کوین مگزین منتشر کرد، لزوم کاهش پاداش بلاک از طریق رویداد هاوینگ را اینگونه توضیح می دهد:
یکی از مشکلاتی که ارزهای سنتی فیات که تحت کنترل بانک های مرکزی هستند، این است که از طریق چاپ بیش از حد پول و در واقع افزایش عرضه، قیمت آن ها کاهش می یابد. با کاهش پاداش بلاک از طریق هاوینگ و با توجه به محدودیت مقدار بیت کوین ها ما شاهد یک سیاست ضد تورمی هستیم.

هاوینگ چه تاثیری روی قیمت بیت کوین خواهد داشت؟

به طور کلی می توان گفت باور عمومی این است که این اتفاق با در نظر گرفتن ثابت ماندن تقاضا برای خرید بیت کوین، منجر به افزایش دو برابری قیمت بیت کوین خواهد شد. اما لزوماً نمی‌توان گفت که تقاضا ثابت بماند و کاهش پیدا نکند.
با این حال، هنوز هم استدلال‌های موجود حاکی از این است که یا قیمت افزایش می‌یابد و یا هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.
افراد زیادی نیز معتقدند که رویداد هاوینگ تنها برای اعضای جامعه بیت کوین شناخته شده است و به همین دلیل نمی‌تواند کسی را غافلگیر کرده یا باعث ایجاد تغییر چشمگیری در قیمت بیت کوین شود. اما نکته مهم این است که هیچ‌کس در این میان اعتقادی به این ندارد که هاوینگ به هیچ شکلی بتواند قیمت بیت کوین را کاهش دهد. چیزی که تاریخ هم آن را به خوبی تائید می کند.
اولین هاوینگ بیت کوین هم در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ و بعد از استخراج ۲۱۰ هزارمین بلاک اتفاق افتاد. قیمت بیت کوین در آن تاریخ ۱۳٫۴۲ دلار بود و به نظر می‌رسید که هاوینگ تأثیر چندانی روی قیمت نداشته است. درست است که قیمت بیت کوین بعد از مدت کوتاهی به ۲۳۰ دلار رسید، اما متخصصین، این افزایش را به بحران مالی کشور قبرس نسبت می‌دهند.
در سال ۲۰۱۶ و یک هفته پس از رویداد هاوینگ، تغییر زیادی در قیمت بیت کوین حاصل نشد. در آن زمان قیمت بیت کوین در حدود ۶۵۰ دلار بود و یک هفته بعد قیمت آن به ۶۷۵ دلار رسید که تغییر چشمگیری به حساب نمی‌آمد. اما بیش از یک سال بعد در سال ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین به بالاترین رقم تاریخش یعنی ۲۰,۰۰۰ دلار رسید.
البته بعد از هاوینگ سوم بیت کوین در 11 می ۲۰۲۰، شاهد افزایش قیمت بیت کوین از 8787 دلار تا مرز ۱۲۵۰۰ دلار بودیم تا جایی که در 14 آوریل 2021 قیمت این رمزارز به 64507 دلار رسید.

سوالات متداول در مورد هاوینگ بیت کوین

آخرین بیت کوین در چه سالی استخراج می‌شود؟

طبق برآوردهای مربوط به رویداد هاوینگ، تعداد نهایی بیت کوین‌ها در سال ۲۱۴۰ به حدود ۲۱ میلیون واحد خواهد رسید.

آیا استخراج بیت کوین پایانی خواهد داشت؟

خیر، تا وقتی که بیت کوین وجود داشته باشد، استخراج آن‌ هم لزوماً ادامه خواهد داشت. هنگامی‌ که پاداش بلاک به قدری کاهش یابد که کفاف هزینه‌های استخراج‌ را ندهد، پاداش ماینرها از طریق کارمزد تراکنش‌ها تأمین خواهد شد.

در هر روز چه تعداد بیت کوین استخراج می‌شود؟

در هر روز به‌طور میانگین ۱۴۴ بلاک استخراج می‌شود که با این حساب میانگین تعداد بیت کوین‌های استخراج‌شده بعد از سومین هاوینگ بیت کوین در تاریخ 11 می ۲۰۲۰، هر روز 900 واحد است.

اشتراک گذاری در:
منبع مقاله: Investopedia

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط