وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
29 اردیبهشت 1400

الگوهای کندلی (Candlestick Patterns) چیست؟

0

قبل از پرداختن به اینکه الگوهای کندلی چه هستند و چه کاربردی دارند؟ باید به طور مختصر در مورد این که کندل چیست صحبت کنیم. اگر تمایل دارید که بیشتر در این زمینه اطلاعات کسب کنید پیشنهاد می شود مقاله کندل استیک چیست؟ را مطالعه نمایید.

کندل چیست؟

کندل (Candle) نوعی نمودار قیمت است که در تحلیل تکنیکال استفاده می شود. با نگاه به یک کندل می توان کمترین و بیشترین قیمت و قیمت باز شدن و بسته شدن کندل در یک بازه زمانی مشخص شده (تایم فریم) را مشاهده نمود. همچنین اگر یک کندل صعودی باشد به طور معمول رنگ آن سبز (یا سفید) است و اگر نزولی باشد رنگ آن قرمز (یا سیاه) خواهد بود.

هر کندل از دو جز اصلی تشکیل شده است. اولی بدنه کندل است و دیگری سایه یا فیتیله آن است. وجود سایه های بالا یا پایین و اندازه آن و یا همجواری با کندل های دیگر باعث تشکیل شکل های مختلفی از الگوهای کندلی می شود که تفسیر آن ها می تواند دقت و اطمینان در انجام معامله را افزایش دهد. کندل استیک ها نشان دهنده این هستند که آیا خریداران کنترل بازار را در اختیار دارند یا فروشندگان.

الگوهای کندلی الگوهایی هستند که از حداقل یک کندل تشکیل شده اند و بیانگر وضعیت صعودی یا نزولی یا حتی عدم قطعیت در آینده بازار هستند. الگوهای کندلی می توانند از یک، دو، سه یا حتی چند کندل تشکیل شوند. در ادامه الگوهای کندلی را بر اساس تعداد کندل های درون الگو و وضعیت صعودی و نزولی بودن آن تقسیم کرده ایم و هر یک از آنها را به طور مختصر شرح می دهیم.

انواع الگوهای کندلی

  • کندل دوجی (Doji): نوعی کندل است که فاقد بدنه و یا با بدنه بسیار کوچکی می باشد. در کندل دوجی قیمت باز شدن (Open) و بسته شدن (Close) یکسان و یا بسیار به هم نزدیک می باشد. ظاهر شدن دوجی در چارت، نشان دهنده ی تردید، دودلی و بلاتکلیفی معامله گران می باشد و بیانگر تعادل در عرضه و تقاضا خواهد بود. کندل بعد از دوجی، نشان دهنده جهت حرکت بازار خواهد بود.

در حالت کلی، عموما کندل های دوجی با کندل قبل و بعد از خود، تشکیل الگوهای شمعی دو یا سه کندلی می دهند. یک تحلیل گر می تواند با استفاده از این الگوها با قطعیت بیشتری در مورد روند بازار تصمیم بگیرد. از انواع کندل دوجی می توان به دوجی معمولی (Normal Doji)، دوجی چهار قیمت (Four Price Doji)، دوجی پایه بلند (Long Legged Doji)، دوجی مرد کالسکه چی (The Rickshaw Doji)، دوجی سنجاقک (Dragonfly Doji)، دوجی صلیبی (Cross Doji)، دوجی سنگ قبر (Gravestone Doji)، دوجی صلیبی معکوس (Inverted Cross Doji)، اشاره نمود. بعضی از انواع کندل دوجی در دسته الگوهای تک کندلی صعودی و بعضی از آنها در دسته الگوهای تک کندلی نزولی قرار می گیرند.

الگوهای تک کندلی صعودی (Bullish Single Candlestick Patterns)

الگوهایی هستند که از یک کندل تشکیل شده اند و با تشکیل آنها در نمودار قیمت، می توان با اطمینان بیشتری در مورد افزایش قیمت یک دارایی صحبت نمود. در ادامه در مورد انواع الگوهای تک کندلی صعودی توضیحاتی ارائه می کنیم.

الگوی مارابوزوی صعودی:

کندل مارابوزو، یک الگوی کندلی بلند است که طول آن ۳ یا ۴ برابر طول بدنه کندل های قبل از خود است. معنای الگوی تک کندلی مارابوزو آن است که قدرت روند فعلی تا حداقل دو یا سه کندل بعدی ادامه خواهد داشت. به عبارت دیگر الگوی مارابوزو از جمله الگوهای ادامه دهنده است. هر چه بدنه این کندل بزرگ تر باشد، اعتبار آن بیشتر خواهد بود. کندل مارابوزو ایده آل، کندلی است که بدنه دارد ولی سایه ندارد که به آن مارابوزو کامل نیز می گویند. از انواع دیگر کندل مارابوزو صعودی، می توان به کندل مارابوزو صعودی باز و بسته اشاره کرد. کندل مارابوزو باز صعودی، مارابوزوی صعودی است که سایه پایینی ندارد ولی سایه بالایی دارد. مارابوزو صعودی بسته، نوعی کندل مارابوزو صعودی است که سایه بالایی ندارد ولی سایه پایینی دارد.

دوجی سنجاقک:

این کندل که با نام دوجی اژدها نیز مشهور است، کندلی است که در آن قیمت باز شدن و بسته شدن یکسان بوده و سایه بالایی نداشته و سایه پایینی بلندی داشته باشد. رنگ دوجی سنجاقک اهمیتی ندارد اما اینکه در دره ها یا قله ها تشکیل شود مهم است. اگر دوجی سنجاقک در انتهای روند صعودی ظاهر شود و کندل پس از آن یک کندل تاییدیه نزولی باشد، انتظار بازگشت روند و افت قیمت ها را داریم. اگر دوجی سنجاقک در انتهای روند نزولی ظاهر شود و کندل پس از آن یک کندل تاییدیه صعودی باشد، انتظار بازگشت روند و افزایش قیمت ها را داریم. به عبارت دیگر، کندل دوجی سنجاقک، کندلی بازگشتی می باشد.

الگوی چکش:

کندل چکش، شکلی شبیه به چکش دارد و از یک بدنه کوچک تشکیل شده است. طول سایه پایینی در آن حداقل دو برابر طول بدنه است و در حالت ایده آل فاقد سایه بالایی است. هر چه طول سایه پایینی این کندل بیشتر باشد؛ اعتبار الگو بیشتر است. رنگ کندل در الگوی چکش اهمیتی ندارد ولی اگر کندل صعودی (سبز) باشد، اعتبار الگو بالاتر است. باید توجه داشت که روند قبل از کندل چکش یک روند نزولی است.

الگوی چکش معکوس:

این الگو، شکلی شبیه به چکش برعکس دارد و از یک بدنه کوچک تشکیل شده است. طول سایه بالایی در آن حداقل دو برابر طول بدنه است و در حالت ایده آل فاقد سایه پایینی است. هر چه طول سایه بالایی این کندل بیشتر باشد؛ اعتبار الگو بیشتر می باشد. رنگ کندل در الگوی چکش معکوس اهمیتی ندارد ولی اگر کندل صعودی (سبز) باشد، اعتبار الگو بالاتر است. در حالت ایده آل، کندل چکش معکوس فاقد سایه پایینی است ولی اگر سایه پایینی کوچکی نیز داشته باشد، قابل چشم پوشی است. باید توجه داشت که روند قبل از کندل چکش معکوس یک روند نزولی است.

کندل فرفره کف:

یک الگوی تک کندلی است که از یک بدنه کوچک تشکیل شده است یعنی قیمت باز شدن و قیمت بسته شدن نزدیک به هم هستند. طول سایه های بالایی و پایینی نسبت به بدنه کندل بلند بوده و با هم تقارن دارند. رنگ کندل در این الگو اهمیتی ندارد. این الگو در انتهای روند نزولی تشکیل می شود و باعث بازگشت روند می شود.

الگوهای تک کندلی نزولی (Bearish Single Candlestick Patterns)

الگوهایی هستند که از یک کندل تشکیل شده اند و با تشکیل آنها در نمودار قیمت، می توان با اطمینان بیشتری در مورد کاهش قیمت یک دارایی صحبت کرد. در ادامه در مورد انواع الگوهای تک کندلی نزولی توضیحاتی ارائه می کنیم.

الگوی مارابوزوی نزولی:

این الگو مشابه الگوی مارابوزوی صعودی است با این تفاوت که مارابوزوی بسته نزولی، نوعی کندل مارابوزو است که سایه پایینی ندارد و مارابوزوی باز نزولی، نوعی کندل مارابوزو است که سایه بالایی ندارد.

کندل مرد به دار آویخته:

این الگو از نظر ساختار بسیار شبیه به کندل چکش است با این تفاوت که روند قبل از کندل مرد به دارآویخته، یک روند صعودی است. رنگ کندل در الگوی مرد به دار آویخته اهمیتی ندارد ولی اگر نزولی (قرمز) باشد، اعتبار الگو بالاتر است.

کندل سنگ قبر:

به کندلی که در آن قیمت باز و بسته شدن یکسان و سایه پایینی نداشته و سایه بالایی بلندی داشته باشد، کندل سنگ قبر می گویند. رنگ کندل دوجی سنگ قبر اهمیتی ندارد ولی جایگاه آن مهم است. اگر در انتهای روند صعودی ظاهر شود و پس از آن یک کندل تائیدیه نزولی تشکیل شود می تواند نشان دهنده تغییر روند قیمتی بوده و انتظار کاهش قیمت ها را داشت.

الگوی ستاره دنباله دار:

این الگو از نظر ساختاری بسیار شبیه به کندل چکش معکوس است با این تفاوت که روند قبل از کندل ستاره دنباله دار یک روند صعودی است. رنگ کندل در این الگو اهمیتی ندارد ولی اگر نزولی (قرمز) باشد، اعتبار الگو بالاتر است. نام های دیگر کندل ستاره دنباله دار عبارتند از: کندل شهاب سنگ، کندل ستاره ثاقب و کندل مرد به دار آویخته معکوس.

کندل فرفره سقف:

مشابه با الگوی کندلی فرفره کف می باشد با این تفاوت که کندل فرفره سقف در انتهای روند صعودی تشکیل می شود.

الگوهای دو کندلی صعودی (Bullish Double Candlestick Patterns)

الگوهایی هستند که از دو کندل تشکیل شده اند و با تشکیل آنها در نمودار قیمت، می توان با اطمینان بیشتری در مورد افزایش قیمت یک دارایی صحبت نمود. در ادامه در مورد انواع الگوهای دو کندلی صعودی توضیحاتی ارائه می کنیم.

الگوی شاهین نزولی:

این الگو، از دو کندل صعودی (سبز) تشکیل شده است. کندل اول در الگوی شاهین نزولی، بدنه بلندی دارد به طوری که کاملا بدنه کندل دوم درون بدنه کندل اول قرار می گیرد. رنگ هر دو کندل در این الگو همواره سبز رنگ است. الگوی شاهین نزولی در انتهای روند صعودی تشکیل شده و با مشاهده آن، انتظار تغییر روند را داریم. پس این الگو، عموما یک الگوی برگشتی است. قیمت باز شدن کندل دوم در الگوی شاهین نزولی، بالاتر از قیمت باز شدن کندل اول در این الگو است. قیمت بسته شدن کندل دوم در الگوی شاهین نزولی، پایین تر از قیمت بسته شدن کندل اول در این الگو است.

الگوی پوشای صعودی:

از دو کندل غیر همرنگ تشکیل شده است. کندل اول، کندلی با بدنه کوچک و نزولی است و کندل دوم، کندلی با بدنه بلند است که تمام بدنه کندل اول را می پوشاند و کندلی صعودی است. نام دیگر این الگو، الگوی انگالفینگ صعودی است.

الگوی هارامی صعودی:

هارامی در زبان ژاپنی به معنی زن باردار است. این الگو از دو کندل غیر همرنگ تشکیل شده است. کندل اول، کندلی با بدنه بلند و نزولی است و کندل دوم، کندلی با بدنه کوچک و صعودی است به طوری که بدنه کندل دوم کاملا در بدنه کندل اول قرار گرفته است. اگر کندل دوم یک کندل دوجی باشد، به آن هارامی کراس یا صلیب هارامی گویند.

الگوی نفوذی:

این الگو در انتهای روند نزولی اتفاق می افتد. الگو نفوذی یک الگوی دو کندلی است که از دو کندل غیر همرنگ تشکیل گردیده است. کندل اول، کندلی نزولی (قرمز) با بدنه بلند است و کندل دوم، کندلی صعودی با بدنه بلند است به طوری که قیمت باز شدن کندل سبز پایین تر از حداقل قیمت کندل قرمز باشد و قیمت بسته شدن کندل سبز نیز از نصف بدنه کندل قرمز بالاتر باشد به عبارت دیگر، کندل دوم (سبز) حداقل به میزان ۵۰ درصد باید به کندل اول (قرمز) نفوذ نماید.

الگوی کیچر صعودی:

یک الگوی دو کندلی است که از دو کندل غیر همرنگ (ترجیحا از نوع مارابوزو) تشکیل گردیده است. کندل اول در این الگو یک کندل نزولی است و کندل دوم یک کندل صعودی است. به طوری که قیمت باز شدن کندل دوم بزرگتر یا مساوی قیمت باز شدن کندل اول است. این الگو یکی از الگوهای بازگشتی قوی محسوب می شود که در انتهای یک روند نزولی تشکیل می شود.

الگوی انبرک کف:

در این الگو؛ کندل اول یک کندل نزولی (قرمز) و کندل دوم یک کندل صعودی (سبز) است به طوری که کمترین قیمت این دو کندل با هم برابر است. این الگو در انتهای روند نزولی رخ می دهد و هشدار تغییر روند را می دهد.

الگوی ضد حمله صعودی:

در این الگو؛ کندل اول یک کندل نزولی (قرمز) و کندل دوم یک کندل صعودی (سبز) است به طوری که قیمت بسته شدن این دو کندل با هم برابر است. این الگو در انتهای روند نزولی رخ می دهد و هشدار تغییر روند را می دهد.

الگوهای دو کندلی نزولی (Bearish Double Candlestick Patterns)

الگوهایی هستند که از دو کندل تشکیل شده اند و با تشکیل آنها در نمودار قیمت، می توان با اطمینان بیشتری در مورد کاهش قیمت یک دارایی صحبت کرد. در ادامه در مورد انواع الگوهای دو کندلی نزولی توضیحاتی ارائه می کنیم.

الگوی کبوتر خانگی:

این الگو، از دو کندل نزولی (قرمز) تشکیل شده است. کندل اول در این الگو، بدنه بلندی دارد به طوری که بدنه کندل دوم کاملا درون بدنه کندل اول قرار می گیرد. الگوی کبوتر خانگی در انتهای روند نزولی تشکیل شده و با مشاهده آن، انتظار تغییر روند را داریم.

الگوی پوشای نزولی:

از دو کندل غیر همرنگ تشکیل شده است. کندل اول، کندلی با بدنه کوچک و صعودی است و کندل دوم، کندلی با بدنه بلند است که تمام بدنه کندل اول را می پوشاند و کندلی نزولی است. نام دیگر این الگو، الگوی انگالفینگ نزولی است.

الگوی هارامی نزولی:

هارامی در زبان ژاپنی به معنی زن باردار است. این الگو از دو کندل غیر همرنگ تشکیل شده است. کندل اول یک کندل صعودی (سبز) بلند بوده و کندل دوم یک کندل نزولی (قرمز) کوچک است. الگوی هارامی نزولی در انتهای روند صعودی رخ می دهد و هشداری مبنی بر احتمال تغییر روند می دهد. اگر کندل دوم در این الگو، یک کندل دوجی باشد، به آن الگوی صلیب هارامی یا هارامی کراس می گویند.

الگوی ابر سیاه:

یک الگوی دو کندلی است که از دو کندل غیر همرنگ تشکیل گردیده است. کندل اول، کندلی صعودی (سبز) با بدنه بلند است و کندل دوم، کندلی نزولی (قرمز) با بدنه بلند است به طوری که قیمت باز شدن کندل قرمز بالاتر از حداکثر قیمت کندل سبز باشد و قیمت بسته شدن کندل قرمز نیز از نصف بدنه کندل سبز پایین تر باشد به عبارت دیگر، کندل دوم (قرمز) حداقل به میزان ۵۰ درصد باید به کندل اول (سبز) نفوذ نماید.

الگوی کیچر نزولی:

یک الگوی دو کندلی است که از دو کندل غیر همرنگ (ترجیحا از نوع مارابوزو) تشکیل گردیده است. کندل اول در این الگو یک کندل صعودی است و کندل دوم یک کندل نزولی است به طوری که قیمت باز شدن کندل دوم کوچکتر یا مساوی قیمت باز شدن کندل اول است. این الگو یکی از الگوهای بازگشتی قوی محسوب می شود که در انتهای یک روند صعودی تشکیل می شود.

الگوی انبرک سقف:

در این الگو؛ کندل اول یک کندل صعودی (سبز) و کندل دوم یک کندل نزولی (قرمز) است به طوری که بیشترین قیمت این دو کندل با هم برابر است. این الگو در انتهای روند صعودی رخ می دهد و هشدار تغییر روند را می دهد.

الگوی ضد حمله نزولی:

در این الگو؛ کندل اول یک کندل صعودی (سبز) و کندل دوم یک کندل نزولی (قرمز) است به طوری که قیمت بسته شدن این دو کندل با هم برابر است. این الگو در انتهای روند صعودی رخ می دهد و هشدار تغییر روند را می دهد.

الگوهای سه کندلی صعودی (Bullish Triple Candlestick Patterns)

الگوهایی هستند که از سه کندل تشکیل شده اند و با تشکیل آنها در نمودار قیمت، می توان با اطمینان بیشتری در مورد افزایش قیمت یک دارایی صحبت نمود. در ادامه در مورد انواع الگوهای سه کندلی صعودی توضیحاتی ارائه می نماییم.

الگوی سه سرباز سفید:

یک الگوی سه کندلی است که از سه کندل همرنگ صعودی متوالی تشکیل شده است. این الگو یک الگوی برگشتی است که می تواند در پایان روند نزولی و یا پس از مدتی درجا زدن قیمت ظاهر شود. الگو سه سرباز سفید، نشانگر سطوح حمایتی مهم است.

الگوی سه گانه خارجی صعودی:

این الگو در واقع از یک الگوی پوشای صعودی تشکیل شده که پس از آن یک کندل تاییدیه نیز وجود دارد. قیمت بسته شدن کندل سوم از بدنه کندل اول و دوم بالاتر است. اندازه بدنه کندل سوم اهمیتی ندارد و می تواند یک کندل صعودی با یک بدنه کوچک یا بزرگ باشد.

الگوی سه گانه داخلی صعودی:

این الگو در واقع از یک الگوی هارامی صعودی تشکیل شده که پس از آن یک کندل تاییدیه نیز وجود دارد. کندل سوم، کندلی صعودی با بدنه ای بلند است که قیمت باز شدن آن بالاتر از قیمت باز شدن کندل دوم قرار دارد. قیمت بسته شدن آن نیز بالاتر از قیمت بسته شدن کندل اول و دوم می باشد.

الگوی ستاره صبحگاهی:

یک الگوی (حداقل) سه کندلی بازگشتی است که در پایان روند نزولی تشکیل می شود. کندل اول در الگوی ستاره صبح گاهی، کندلی نزولی با بدنه بلند است که نشان دهنده ادامه دار بودن روند قبل است. شمع دوم، کندلی با بدنه کوچک است که نشان دهنده شک و تردید خریداران و فروشندگان و یا برابری نسبی عرضه و تقاضا است. کندل سوم، کندلی صعودی با بدنه بلند است که نمایانگر تغییر روند از نزولی به صعودی است. توجه داشته باشید که بدنه کندل سوم باید حداقل به میزان ۵۰% در بدنه کندل اول نفوذ نماید.

الگوی کودک رها شده صعودی:

در یک روند نزولی به علت بالا بودن قدرت فروشندگان، ابتدا کندلی نزولی (قرمز) با بدنه نسبتا بزرگی شکل می گیرد. کندل دوم یک کندل دوجی است که پایین تر از کندل اول عموما با یک گپ قیمتی تشکیل می شود. کندل سوم بالاتر از دوجی باز می شود و با قدرت به سمت بالا حرکت می کند.

گپ تاسوکی رو به بالا:

در یک روند صعودی به علت تقاضای بیشتر خریداران، ابتدا کندلی صعودی (سبز) با بدنه نسبتا بزرگی شکل می گیرد. کندل دوم نیز به علت حجم بالای تقاضا با یک گپ (شکاف) صعودی باز می شود. کندل سوم یک کندل نزولی (قرمز) است به نحوی که قیمت باز شدن آن در داخل بدنه کندل دوم قرار دارد. گپ به وجود آمده تا حدی توسط کندل سوم پر می شود و این کندل در بین گپ (بالاتر از قیمت بسته شدن کندل اول و پایین تر از قیمت باز شدن کندل دوم) بسته می شود.

الگوهای سه کندلی نزولی (Bearish Triple Candlestick Patterns)

الگوهایی هستند که از سه کندل تشکیل شده اند و با تشکیل آنها در نمودار قیمت، می توان با اطمینان بیشتری در مورد کاهش قیمت یک دارایی صحبت نمود. در ادامه در مورد انواع الگوهای سه کندلی نزولی توضیحاتی ارائه می نماییم.

الگو سه کلاغ سیاه:

یک الگوی سه کندلی است که از سه کندل همرنگ نزولی متوالی تشکیل گردیده است. این الگو یک الگوی برگشتی است که می تواند در پایان روند صعودی و یا پس از مدتی درجا زدن قیمت ظاهر شود. الگو سه کلاغ سیاه، نشانگر سطوح حمایتی مهم است. نکته مهم در این الگو آن است که هر کندل باید پایین تر از بدنه کندل قبلی خود بسته شود.

الگوی سه گانه خارجی نزولی:

این الگو در واقع از یک الگوی پوشای نزولی تشکیل شده که پس از آن یک کندل تاییدیه نیز وجود دارد. قیمت بسته شدن کندل سوم از بدنه کندل اول و دوم پایین تر است. اندازه بدنه کندل سوم اهمیتی ندارد و می تواند یک کندل نزولی با یک بدنه کوچک یا بزرگ باشد.

الگوی سه گانه داخلی نزولی:

این الگو در واقع از یک الگوی هارامی نزولی تشکیل شده که پس از آن یک کندل تاییدیه نیز وجود دارد. کندل سوم، کندلی نزولی با بدنه ای بلند است که قیمت باز شدن آن نیز پایین تر از قیمت باز شدن کندل دوم می باشد. قیمت بسته شدن کندل سوم از بدنه کندل اول و دوم پایین تر است.

الگوی ستاره عصرگاهی:

این الگو، یک الگوی (حداقل) سه کندلی بازگشتی است که در پایان روند صعودی تشکیل می شود. ستاره عصرگاهی می تواند در شناخت سطوح مهم مقاومتی موثر واقع شود. کندل اول در الگوی ستاره عصر گاهی، کندلی صعودی با بدنه بلند است که نشان دهنده ادامه دار بودن روند قبل است. شمع دوم، کندلی با بدنه کوچک است که نشان دهنده شک و تردید خریداران و فروشندگان و یا برابری نسبی عرضه و تقاضا است. کندل سوم، کندلی نزولی با بدنه بلند است که نمایانگر تغییر روند از صعودی به نزولی است. توجه داشته باشید که بدنه کندل سوم باید حداقل به میزان ۵۰% در بدنه کندل اول نفوذ نماید.

کودک رها شده نزولی:

در یک روند صعودی به علت بالا بودن قدرت خریداران، ابتدا کندلی صعودی (سبز) با بدنه نسبتا بزرگی شکل می گیرد. کندل دوم یک کندل دوجی است که بالاتر از کندل اول عموما با یک گپ قیمتی تشکیل می شود. کندل سوم پایین تر از دوجی باز می شود و با قدرت به سمت پایین حرکت می کند.

گپ تاسوکی رو به پایین:

در یک روند نزولی به علت عرضه بیشتر فروشندگان، ابتدا کندلی نزولی (قرمز) با بدنه نسبتا بزرگی شکل می گیرد. کندل دوم نیز به علت حجم بالای عرضه با یک گپ (شکاف) نزولی باز می شود. کندل سوم یک کندل صعودی (سبز) است به نحوی که قیمت باز شدن آن در داخل بدنه کندل دوم قرار دارد. گپ به وجود آمده تا حدی توسط کندل سوم پر می شود و این کندل در بین گپ (پایین تر از قیمت بسته شدن کندل اول و بالاتر از قیمت باز شدن کندل دوم) بسته می شود.

جمع بندی الگوهای کندلی

معامله‌گران از کندل استیک‌ها جهت اخذ تصمیمات معاملاتی بر حسب الگوهای تکرار شونده منظم برای پیش بینی جهت قیمت در کوتاه مدت استفاده می کنند. به صورت کلی، نمودار‌های کندل استیک برای تعیین جهت حرکت احتمالی قیمت بسته به الگوهای قبلی به کارگرفته می‌شوند. شناخت انواع کندل ها نمی تواند به تنهایی در تحلیل تکنیکال استفاده شود و جهت دریافت نتیجه بهتر می بایست آن ها را در کنار سایر ابزارهای تحلیلی مانند الگوهای نموداری استفاده نمود.

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط