وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
26 تیر 1400

بلاک چین یا زنجیره بلوکی چیست؟

0

بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات است و تفاوت آن با سیستم های دیگر ثبت اطلاعات در این است که به اطلاعات ثبت شده در بلاک چین همه افراد حاضر در شبکه دسترسی دارند و به این ترتیب امکان دستکاری و هک اطلاعات ثبت شده در بلاکچین تقریبا از بین میرود.
بلاک چین از رمزنگاری به منظور ایجاد امنیت در تبادلات و حتی خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می‌کند. بر خلاف سیستم‌های بانکی که دارای یک موقعیت مشخص و در اصطلاح متمرکز عمل می‌کنند، مرکزداده‌ای که بلاک چین‌ها در آن قرار دارند کاملا غیرمتمرکز بوده و در سراسر جهان پخش هستند. محل نگهداری بلاک چین‌ها را در اصطلاح «دفتر کل توزیع شده» می‌نامند. این دفتر کل برای همه اعضای شبکه و با جزئیات در دسترس است و حتی حساب، کتاب‌ها برای همه به‌صورت شفاف وجود دارد. این شبکه در واقع زنجیره‌ای از رایانه‌هایی است که درستی تراکنش‌های صورت گرفته بین شما و طرف مقابل‌تان را تایید می‌کنند و پس از تایید، آن را نیز به بلاک چین اضافه می‌کنند.

بلاکچین به زبان ساده:

واژه بلاک چین (Blockchain) ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست.
در هر بلاک، هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ از سوابق کاری یک فرد تا جزئیات تراکنش‌های یک شبکه پولی مانند بیت کوین. اطلاعات در بلاک‌ها ثبت می‌شوند و بلاک‌ها با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند. این زنجیره، بلاک چین را تشکیل می‌دهد. برای درک بهتر بلاکچین لطفا به مثال زیر توجه کنید.
من در یک جمع 1000 نفره، تصویری را بالا میگیرم و همه افراد با تلفن های همراهشان از آن عکس میگیرند. حالا اگر من آن تصویر را از بین ببرم فقط نسخه اصلی را از بین بردم و کپی این عکس هنوز دست 1000 نفر موجود است مگر اینکه موبایل هر یک از این هزار نفر را بگیرم و آن تصویر را پاک کنم. حالا هر چقدر تعداد این افراد بیشتر و بیشتر شود عملا دستکاری، حذف و تغییر اطلاعات سخت و سخت تر میشود. به عنوان مثال در شبکه ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم که این جمع متشکل از چندین میلیون نفر است عملا تغییر اطلاعات غیر ممکن است.
مفهوم بلاک چین اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد و پادشاه ارزهای دیجیتال از این راهکار برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران بهره برد. هدف بیت‌کوین چه بود؟ در درجه اول هدفش تراکنش‌های مالی بود؛ اما در درجه بعدی محققان با بررسی فناوری زیرساختی آن، متوجه ظرفیت های بالای آن برای استفاده در صنایع دیگر شدند. ظرفیتی که می‌توانست برنامه های حرفه ای با رویکرد تکنولوژی مدرن برای صنایع مختلف بسازد. و این گونه بلاک‌چین، عنوانی بود که برای این فناوری زیرساختی و تاثیرگذار استفاده شد.

بلاک‌چین چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که یک بلوک داده‌های جدید را ذخیره می‌کند، در انتها به زنجیره بلوکی اضافه می‌شود. زنجیره بلوکی همانطور که از نامش پیداست، متشکل از چند بلوک متصل شده است و برای اینکه یک بلوک به بلاک‌چین اضافه شود، باید چهار چیز اتفاق بیافتد: معامله باید رخ دهد، باید تأیید شود، باید در یک بلوک ذخیره شود و در نهایت باید یک “هش” (کد منحصر به فرد یک بلوک که باعث تمایز با سایر بلوک ها می شود) به آن بلوک اختصاص داده شود.
هنگامی که یک بلوک جدید به بلاک‌چین اضافه می‌شود، در معرض دید همگان قرار می‌گیرد و به صورت عمومی در دسترس است. اگر نگاهی به بلاک‌چین بیت‌کوین بیاندازید، خواهید دید که شما به داده‌های تراکنش، همراه با اطلاعات در مورد زمان، مکان و کسی که بلوک را به بلاک‌چین اضافه کرده، دسترسی دارید.

آینده بلاک چین

فناوری بلاک چین تاکنون شگفتی‌های زیادی آفریده است و دور از ذهن نیست که در آینده‌ای نزدیک بسیاری از غیرممکن‌ها را ممکن سازد. در واقع، پیش‌بینی مسیر رشد بلاک چین بسیار دشوارتر از آن است که بتوان به آن فکر کرد. آیا کسی متوجه ظهور و رشد شبکه‌های اجتماعی شد؟ اما توانایی‌های صنعت بلاک چین این حس را القاء می‌کند که تغییرات آینده به بزرگی اختراع اولیه‌ی اینترنت خواهد بود. آنچه می‌توان از آن مطمئن بود این است که وقایع بزرگ‌ تر به‌ نظر زودتر از آنچه فکر می‌کنیم رقم خواهند خورد.

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط