وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
17 مهر 1400

پاداش بلاک (Block Reward) چیست؟

0

ارزهای دیجیتال از بلاک چین، برای حفظ امنیت شبکه و تایید تراکنش ها استفاده می کنند. یکی از اصلی‌ترین اجزای شبکه‌های بلاک چین مکانیسم‌های اجماع هستند، که این مکانیسم ها، امنیت دارایی‌ها را تأمین و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.
هر دو روش اثبات سهام و اثبات کار، بدون نیاز به واسطه، روشی برای تایید تراکنش های انجام شده در بلاک چین هستند. در روش اثبات کار، ماینرها با خرید سخت افزار و اختصاص قدرت پردازشی آن به شبکه بلاک چین، و با کمک به تایید تراکنش ها از شبکه پاداش دریافت می کنند. در روش اثبات سهام، سرمایه گذاران، بدون خرید سخت افزار و مصرف انرژی، با خرید ارز دیجیتال و اختصاص آن به شبکه از طریق استیکینگ (سهام گذاری) به طور مرتب پاداش به دست می آورند و مقداری به ارز دیجتال آن ها اضافه می شود.

پاداش بلاک در بلاک چین بیت کوین

پاداش بلاک، مقدار بیت کوینی است که با ایجاد هر بلاک (ده دقیقه)، تولید شده و به ماینر تعلق می گیرد. این مقدار در زمان نگارش این مقاله معادل 6.25 بیت کوین است و هر چهار سال یکبار طی فرآیندی به نام هاوینگ نصف می شود , و انتظار می رود با تکرار فرآیند هاوینگ هر چهار سال یکبار، در سال 2140 پاداش بلاک صفر شود ولی درآمد ماینرها از طریق تایید تراکنش ها ادامه می یابد. در واقع در حال حاضر یک ماینر علاوه بر پاداش بلاک، از تایید تراکنش های شبکه هم کارمزد می گیرد. به همین دلیل است که زمانی که شما بخواهید بیت کوین خود را از صرافی به کیف پول خود منتقل کنید، بیت کوین دریافتی کمتر از بیت کوین ارسالی است و این مقدار به ماینری که تراکنش شما را تایید کرده است تعلق می گیرد. لازم به ذکر است که کارمزد معادلات بستگی به میزان شلوغی شبکه داشته و مانند پاداش بلاک ثابت نیست.
پاداش بلاک دو مزیت برای بلاکچین بیت کوین دارد، مزیت اول این است که به ماینرها انگیزه می دهد که در ازای برقراری امنیت شبکه پاداش دریافت کنند. مزیت دوم در چرخه قرار گرفتن بیت کوین های تولید شده جدید به دلیل پاداش بلاک است و این کار باعث می شود بعد از چند سال همه بیت کوین ها وارد چرخه بازار شوند.

پاداش بلاک در استخرهای استخراج بیت کوین

اولین ماینری که جواب معادله بلاک را پیدا کند، پاداش بلاک به وی تعلق می گیرد. اما در حال حاضر با افزایش تعداد ماینرها و گسترش شبکه بیت کوین، عملا امکان استخراج مستقیم برای اکثر ماینرها وجود ندارد. راه حل این قضیه، استفاده از استخر استخراج است. این استخرها در واقع محلی مجازی است که ماینرها در آن قدرت پردازش دستگاه خود را در اختیار شبکه قرار می دهند و همه با هم برای استخراج بلاک جدید تلاش می کنند.در نهایت پس از کسب پاداش بلاک، هر ماینر بر اساس قدرت پردازش دستگاه خود سود می برد و در واقع با این روش امکان کسب سود همیشگی برای ماینرها وجود دارد.

پاداش بلاک در ارزهای دیجیتال دارای اثبات سهام

ایده اصلی در این روش این است که سرمایه گذاران به جای خرید سخت افزار، ارز دیجیتال خود را در اختیار شبکه قرار دهند و شبکه به صورت تصادفی در فواصل زمانی مشخص، به یکی از سرمایه گذاران این امکان را می دهد که اعتبارسنجی بلاک بعدی را انجام دهند. طبیعتاً شخصی که کوین های بیشتری را سرمایه گذاری کرده است، شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان اعتبار سنج بلاک بعدی را دارد.

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط