وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
16 خرداد 1400

کندل دوجی و معرفی انواع آن

0

کندل دوجی، نوعی کندل است که فاقد بدنه و یا با بدنه بسیار کوچکی می باشد. در کندل دوجی قیمت باز شدن (Open) و بسته شدن (Close) یکسان و یا بسیار به هم نزدیک می باشد. ظاهر شدن دوجی در چارت، نشان دهنده ی تردید، دودلی و بلاتکلیفی معامله گران می باشد و بیانگر تعادل در عرضه و تقاضا خواهد بود. کندل بعد از دوجی، نشان دهنده جهت حرکت بازار خواهد بود.

  • اگر کندل بعد از دوجی صعودی و دارای گپ باشد، (قیمت باز شدن کندل بعد از دوجی از قیمت بسته شدن دوجی بالاتر باشد)، احتمال تغییر روند جاری به روند صعودی وجود دارد.
  • اگر کندل بعد از دوجی نزولی و دارای گپ باشد، (قیمت باز شدن کندل بعد از دوجی از قیمت بسته شدن دوجی پایین تر باشد)، احتمال تغییر روند جاری به روند نزولی وجود دارد.

در حالت کلی، عموما دوجی با کندل قبل و بعد از خود، تشکیل الگوهای شمعی دو یا سه کندلی می دهند. یک تحلیل گر می تواند با استفاده از این الگوها با قطعیت بیشتری در مورد روند بازار تصمیم بگیرد.

 

انواع کندل دوجی

1- دوجی معمولی (Normal Doji)

2- دوجی چهار قیمت (Four Price Doji)

3- دوجی پایه بلند (پا بلند – لنگ دراز – Long Legged Doji) و دوجی مرد کالسکه چی (The Rickshaw Man)

4- دوجی سنجاقک (دوجی اژدها – Dragonfly Doji)

5- دوجی سنگ قبر (Gravestone Doji)

6- دوجی صلیبی (Cross Doji)

7- دوجی صلیبی معکوس (Inverted Doji)

 

1- کندل دوجی معمولی

  • دوجی معمولی، یک  الگوی تک کندلی فاقد بدنه یا با بدنه بسیار کوتاه می باشد.
  • در این کندل قیمت باز و بسته شدن یکسان یا بسیار نزدیک به هم می باشد.
  • دارای سایه های کوتاه و متقارنی در بالا و پایین می باشد.

دوجی معمولی

2- دوجی چهار قیمت

به کندلی که در آن قیمت باز، بسته، بالاترین و پایین ترین یکسان باشد، کندل دوجی چهار قیمت می گویند. به عبارت دیگر، دوجی چهار قیمت، یک دوجی است که فاقد سایه های بالایی و پایینی است.

 دلیل تشکیل دوجی چهار قیمت

  • زمانی که در شروع تشکیل یک کندل نماد در حداکثر یا حداقل قیمت باز و تا زمان بسته شدن آن قیمت تغییر نمی کند. در این مواقع قدرت مطلق نزد خریداران یا فروشندگان می باشد. دلیل دیگر تشکیل دوجی چهار قیمت نیز می تواند عدم انجام معاملات طی کندل جاری در نماد مذکور باشد.
  • تشکیل دوجی چهار قیمت در بازارهایی با محدودیت دامنه نوسان، نمایانگر تشکیل صف خرید یا صف فروش می باشد.

 

دوجی چهار قیمت

3- دوجی پایه بلند (پا بلند – لنگ دراز – Long Legged Doji) و دوجی مرد کالسکه چی (The Rickshaw Man)

  • در این نوع کندل قیمت باز و بسته شدن دارایی یکسان و یا بهم بسیار نزدیک باشد.
  • سایه های بالایی و پایینی بلندی تشکیل می شود.
  • بلندی سایه های کندل نشانگر عدم قطعیت تصمیم معامله گران و نوسان بالا در بازار می باشد. به این محدوده نوسانی در یک یا چند کندل به اصطلاح رنج (Range) می گویند.
  • در مدتی از تشکیل کندل دوجی فشار تقاضای خریداران بیشتر و در مدتی از تشکیل آن فشار عرضه فروشندگان بیشتر بوده است.
  • به کندل دوجی پایه بلند که در آن سایه های بالایی و پایینی با هم متقارن باشند، دوجی مرد کالسکه چی (The Rickshaw Man) می گویند.
  • دوجی پایه بلند در حالت ایده آل، فاقد بدنه است ولی اگر بدنه بسیار کوچکی نیز داشته باشد می توان از آن چشم پوشی نمود.

 

دوجی پایه بلند | دوجی مرد کالسکه چی

4- دوجی سنجاقک (دوجی اژدها)

به کندلی که در آن قیمت باز شدن و بسته شدن یکسان بوده و سایه بالایی نداشته و سایه پایینی بلندی داشته باشد. دوجی سنجاقک (دوجی اژدها) می گویند. مفهوم دوجی سنجاقک این است که فشار خریداران (تقاضا) بیشتر از فشار فروشندگان (عرضه) است. به بیان دیگر، در ابتدای باز شدن کندل فشار فروشندگان بیشتر بوده و شاهد افت قیمتی هستیم، اما رفته رفته شرایط تغییر کرده و قدرت خریداران بر فروشندگان برتری یافته و در نهایت کندل در همان قیمتی که باز شده است (یا بسیار نزدیک به آن) بسته می شود.

رنگ دوجی سنجاقک اهمیتی ندارد اما اینکه در دره ها یا قله ها تشکیل شود مهم است. اگر دوجی سنجاقک در انتهای روند صعودی ظاهر شود و کندل پس از آن یک کندل تاییدیه نزولی باشد، انتظار بازگشت روند و افت قیمت ها را داریم. اگر دوجی سنجاقک در انتهای روند نزولی ظاهر شود و کندل پس از آن یک کندل تاییدیه صعودی باشد، انتظار بازگشت روند و افزایش قیمت ها را داریم. به عبارت دیگر، کندل دوجی سنجاقک، کندلی بازگشتی می باشد.

یک دوجی سنجاقک (کندل اژدها) ایده آل، کندلی است که فاقد بدنه و سایه بالایی باشد. اما اگر بدنه یا سایه ناچیزی داشته باشد می توان با اغماض از آن چشم پوشی نمود.

دوجی سنجاقک

5- دوجی سنگ قبر

به کندلی که در آن قیمت باز و بسته شدن یکسان بوده و سایه پایینی نداشته و سایه بالایی بلندی داشته باشد، دوجی سنگ قبر می گویند. مفهوم دوجی سنگ قبر این است که فشار فروشندگان (عرضه) بیشتر از فشار خریداران (تقاضا) است. به عبارت دیگر، در ابتدای این کندل، قدرت خریداران بیشتر بوده و شاهد رشد قیمتی هستیم اما رفته رفته قدرت فروشنده ها بر خریداران برتری یافته و در نهایت کندل در همان قیمتی که باز شده است (یا بسیار نزدیک به آن) بسته می شود. رنگ کندل دوجی سنگ قبر اهمیتی ندارد ولی جایگاه آن مهم است.

اگر دوجی سنگ قبر در انتهای روند صعودی ظاهر شود و پس از آن یک کندل تائیدیه نزولی تشکیل شود می تواند نشان دهنده تغییر روند قیمتی بوده و انتظار کاهش قیمت ها را داشت. همچنین درصورتی که دوجی سنگ قبر در انتهای روند نزولی ظاهر شود و پس از آن یک کندل تائیدیه صعودی تشکیل شود می توان انتظار رشد قیمتی را داشت چرا که نشان می دهد قیمت دارایی در قیمت باز شدن آن حمایت شده و تقاضا برای آن بالا رفته است و این جلوی ریزش قیمتی بیشتر دارایی را گرفته است. به عبارت دیگر، دوجی سنگ قبر نشان دهنده تغییر روند است.

یک دوجی سنگ قبر ایده آل فاقد بدنه و سایه پایینی است. اما اگر بدنه یا سایه ناچیزی داشته باشد می توان با اغماض از آن چشم پوشی نمود.

دوجی سنگ قبر

6- دوجی صلیبی

نوعی از دوجی است که شکل ظاهری آن شبیه به صلیب بوده و بیانگر این است که قدرت خریداران بیشتر از قدرت فروشندگان است به عبارت دیگر، فشار خرید (Buying Pressure) بر فشار فروش (Selling Pressure) برتری یافته و کندل در همان قیمتی که باز شده است(یا بسیار نزدیک به آن)، بسته می شود. دوجی صلیبی زمانی برای ما اهمیت پیدا می کند که در انتهای روند نزولی ظاهر شود و باعث تغییر روند گردد. در واقع نوع کندل تشکیل شده پس از این کندل، می تواند تاییدیه و یا دلیل رد سیگنال صادر شده از دوجی صلیبی باشد.

7- دوجی صلیبی معکوس

نکات تشخیص دوجی صلیبی معکوس دقیقا عکس نکات گفته شده در تشخیص دوجی صلیبی هستند. به عبارت دیگر، دوجی صلیبی معکوس، از نظر ظاهری مشابه صلیب معکوس شده می باشد و نشانگر قدرت بیشتر فروشندگان به نسبت خریداران در این تایم فریم زمانی است. به عبارت دیگر فشار فروش (عرضه) بیشتر از فشار خرید (تقاضا) می باشد و باعث می شود کندل در همان قیمتی که باز شده است (یا بسیار نزدیک به آن)، بسته شود. دوجی صلیبی معکوس زمانی اهمیت پیدا می کند که در انتهای روند صعودی ظاهر شود و باعث نزولی شدن نمودار و کاهش قیمت دارایی گردد. در واقع نوع کندل تشکیل شده پس از دوجی معکوس، مشخص کننده تایید و یا رد سیگنال صادر شده از این الگو می باشد.

دوجی صلیبی | دوجی صلیبی معکوس

همواره به خاطر داشته باشید که این الگوها در حالت ایده آل یا در نمودار دارایی ها به سختی یافت می شود و می توان کندل هایی را پیدا نمود که مفاهیم اصلی هر الگوی کندلی در آن برقرار باشد و در انتخاب و تفسیر کندل ها انعطاف پذیر بود.

وجود چندین دوجی در کنار هم، نمایانگر شدت دودلی و بی تصمیمی در میان خریداران و فروشندگان در زمان طولانی تری از تایم فریم مورد استفاده در بازار می باشد. اگر چند کندل دوجی در پایان یک روند نزولی شکل بگیرد به اصطلاح گفته می شود که نمودار این دارایی در حال کف سازی است و احتمال تغییر روند نزولی وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط