وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
3 تیر 1400

الگو کندلی هیکاکی (Hikkake) چیست؟

0

الگو هیکاکی، الگویی چند کندلی است که قیمت در یک جهت شروع به حرکت می کند، اما به سرعت تغییر جهت می دهد. این الگو در سال 2003 توسط آقای Daniel L. Chesler منتشر شد. تشکیل این الگو باعث به تله افتادن معامله گران می گردد. در واقع دو کندل اول این الگو، تشکیل یک الگوی هارامی را می دهند که در ادامه با ساقط شدن اعتبار الگوی هارامی، معامله گران به تله می افتند.

این الگو دارای دو حالت است، یکی نشان دهنده حرکت نزولی کوتاه مدت در قیمت است و دیگری یک ترند کوتاه مدت صعودی در قیمت را نشان می دهد.

برای پیدا کردن الگو هیکاکی و تشخیص محل به دام افتادن معامله گران دو نکته می تواند مفید باشد:

  • اول به دنبال حرکات قیمتی تهاجمی باشید. حرکات قیمتی تهاجمی، حرکاتی هستند که در آن قیمت با سرعت بسیار زیادی به سمت حمایت یا مقاومت حمله کرده است. در نمودارهای کندل استیک، کندل های مارابوزو متوالی، گپ های قیمتی و الگوهای اوت سایدبار یا اینسایدبار نشانگر حرکات قیمتی تهاجمی هستند.
  • صبر کنید تا بازار حرکت معکوس و ناگهانی را از اطراف حمایت یا مقاومت راه بیندازد. در واقع، بعد از این‌که هجوم قیمتی به سمت حمایت یا مقاومت به راه افتاد، معامله گران زیادی به این امید که حمایت یا مقاومت شکسته خواهد شد وارد بازار می‌شوند. اما وقتی قیمت نمی‌تواند از حمایت یا مقاومت عبور نماید و اصطلاحاً بازار معکوس می‌شود، این گروه از معامله گران هم به دام می‌افتند! در عمل این اتفاق با تشکیل پین بار، کندل های بازگشتی و یا شکست‌های جعلی در اطراف حمایت یا مقاومت ظاهر می‌شود.

ویژگی های الگو هیکاکی صعودی

  1. ابتدا حرکتی تهاجمی (صعودی) به سمت مقاومت شکل می گیرد. اما قیمت در شکستن مقاومت ناموفق است.
  2. اندازه دو کندل اول و دوم نسبت به یکدیگر کاهشی است و رنگ کندل ها مهم نیست (اینکه قیمت بسته شدن این دو کندل بالاتر از قیمت باز شدن آن باشد، اهمیتی ندارد). فقط مهم است که بدنه کندل اول کاملا بدنه کندل دوم را بپوشاند. معمولا این دو کندل الگوی هارامی صعودی یا اینسایدبار تشکیل می دهند.
  3. قیمت بسته شدن کندل سوم در زیر کمترین قیمت کندل دوم قرار دارد.
  4. کندل یا کندل های بعد پایین تر از کندل سوم قرار دارند و کم کم شروع به حرکت در جهت مخالف (صعودی) می کنند.
  5. کندل پایانی این الگو، کندلی است که بالاتر از بیشترین قیمت کندل دوم بسته می شود.

زمانی که تمام این شروط برقرار بودند، الگوی هیکاکی شکل گرفته است و این الگو بیان می کند که (بر اساس رنگ آخرین کندل) ما باید شاهد صعود قیمت باشیم.

 

ویژگی های الگو هیکاکی نزولی

1-  ابتدا حرکتی تهاجمی (نزولی) به سمت حمایت شکل می گیرد. اما قیمت در شکستن حمایت ناموفق است.

2- اندازه دو کندل اول و دوم نسبت به یکدیگر کاهشی است و رنگ کندل ها مهم نیست (اینکه قیمت بسته شدن این دو کندل بالاتر از قیمت باز شدن آن باشد، اهمیتی ندارد). فقط مهم است که بدنه کندل اول کاملا بدنه کندل دوم را بپوشاند. معمولا این دو کندل الگوی هارامی نزولی یا اوتسایدبار تشکیل می دهند.

3- قیمت بسته شدن کندل سوم در بالای بیشترین قیمت کندل دوم قرار دارد.

4- کندل یا کندل های بعد بالاتر از کندل سوم قرار دارند و کم کم شروع به حرکت در جهت مخالف (نزولی) می کنند.

5- کندل پایانی این الگو، کندلی است که پایین تر از کمترین قیمت کندل دوم بسته می شود.

زمانی که تمام این شروط برقرار بودند، الگوی هیکاکی شکل گرفته است و این الگو بیان می کند که (بر اساس رنگ آخرین کندل) ما باید شاهد نزول قیمت باشیم.

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط