وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
30 فروردین 1401

NFT چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

0

توکن غیر مثلی یا NFT یا None Fungible Token، نوعی خاص از توکن‌های رمزنگاری است که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین گونه‌ای دارایی دیجیتال ایجاد می‌کند که قابل تکثیر نیست. 

قابل معاوضه بودن یا مثلی بودن چیست؟

منظور از قابل معاوضه بودن یک دارایی یعنی بتوان آن را بدون افت قیمت با دارایی مشابهش معاوضه کرد. همچنین قابل معاوضه بودن، ویژگی‌های یک سرمایه مانند قابل تقسیم بودن یا ارزش آن را تعیین می‌کند.

توکن‌های قابل معاوضه (Fungible)، توکن‌هایی هستند که با هم قابل معامله شدن هستند و بهای آن‌ها ثابت می‌ماند. در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال؛ یک بیت کوین ارزشی معادل یک بیت کوین دیگر دارد و ارزش آن بدون توجه به صاحب یا تاریخچه‌اش ثابت است.

اما قضیه در مورد توکن‌های غیر قابل معاوضه فرق می‌کند، قیمت یک توکن NFT با هر توکن مشابه آن متفاوت است. بنابراین آن‌ها همچون سرمایه‌های دنیای واقعی مانند سنگ‌های قیمتی، آثار هنری یا کلکسیونی غیر قابل معاوضه هستند. 

توکن های غیرمثلی  مانند ارزهای دیجیتال روی کیف پول ها ذخیره می شوند و می توان آن را از یک کیف پول به کیف پول دیگر انتقال داد و مالکیت NFT به فرد دارنده کلید خصوصی کیف پول تعلق دارد. اما NFT ها ویژگی های مهمی دارند که آنها را از سایر توکن ها متمایز می کند در ادامه به ذکر این ویژگی ها می پردازیم:

منحصر به فرد بودن

توکن های غیر مثلی، منحصر بفرد هستند. یعنی همانطور که از اسم آنها مشخص است هر یک ویژگی دارند که در توکن های دیگر دیده نمی شود. برای درک بهتر می‌توانید بلیت کنسرت را در نظر بگیرید، در یک کنسرت، هیچ دو بلیتی با یکدیگر برابر نیستند و هر بلیت، منحصر به فرد است و اطلاعات مشخصی مانند نام خریدار، تاریخ کنسرت و شماره صندلی (جایگاه) را شامل می‌شود. این اطلاعات سبب می‌شوند تا نتوان بلیت‌ها را با یکدیگر معاوضه کرد.

کمیاب بودن

ارزش توکن های غیرمثلی (NFT) ناشی از کمیاب بودن آنهاست. توسعه دهندگان هراندازه بخواهند می‌توانند از این توکن‌ها بسازند؛ اما با محدود کردن تعداد آن‌ها، باعث کمیابی و در نتیجه افزایش قیمت آنها می شوند.

غیر قابل تقسیم بودن

برای خرید بیت کوین لازم نیست حتماً یک واحد بیت کوین بخرید. این ارز دیجیتال تا هشت رقم اعشار قابل‌‌ تقسیم است و به‌عنوان مثال می‌توان ۰.۰۰۱ از یک بیت کوین را خریداری کرد. در مقابل، NFT‌ها قابل‌‌تقسیم نیستند و تنها به‌صورت یک واحد کامل جابه‌جا می‌شوند. شما یا کل یک اثر هنری دیجیتال را خریداری می‌کنید یا اصلا آن را نمی‌خرید.

توکن های غیر مثلی چه مشکلاتی را حل می کنند؟

مالکیت حقیقی

قبل از ظهور بازی های مبتنی بر بلاک چین، زمانی که شما به انجام بازی می پرداختید، مالک واقعی آنچه که در آن بازی به دست می آوردید، نبودید. به عبارت دیگر امتیاز و جوایز کسب شده شما در خارج از آن بازی ارزشی نداشتند و یا حتی شرکت سازنده آن بازی می توانست هر زمان که اراده کند، حساب کاربری شما را مسدود نماید. یا حتی در حال حاضر مالک واقعی حساب کاربری خود در هیچ سایتی از جمله سایت های فیسبوک و اینستاگرام نیستید. اما امروزه به لطف بلاکچین، شما مالک آنچه هستید که در بازی ها به دست می آورید و توکن های به دست آمده از فعالیت خود را در هر صرافی می توانید به فروش برسانید. این اتفاق در آینده و با گسترش وب 3 یا اینترنت نسل 3 که هدف آن ایجاد یک اینترنت غیر متمرکز است، همه اشخاص می توانند مالکان واقعی اکانت های خود در سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف باشند.

قابلیت انتقال و معامله

توکن‌های غیرمثلی می‌توانند خیلی سریع و آسان روی کیف پول‌های دیجیتالی در موبایل و کامپیوتر شخصی منتقل و در صرافی‌ها معامله شوند. با کمک این نوآوری خیلی راحت می‌توانید یک آیتم بازی، بلیط و دارایی‌های دیگر را با پول واقعی به فروش برسانید یا آنها را در بازار آزاد از کاربران دیگر بخرید.

جمع بندی

یک توکن غیرمثلی یا NFT، دارایی دیجیتال کمیاب و منحصربه‌فردی است که روی بلاک چین ذخیره و منتقل می‌شود. این توکن‌ها مانند ارزهای دیجیتال مثلی از جمله بیت کوین و اتریوم هستند، اما برخلاف آنها، هر واحد NFT می‌تواند با واحد دیگر متفاوت باشد و ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد. توکن غیرمثلی دو مزیت اصلی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد؛ مالکیت حقیقی (غیرمتمرکز) و امکان انتقال و معامله آسان روی کیف پول‌های دیجیتال دارد.

اشتراک گذاری در:
منبع مقاله: Binance Academy

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط