وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
5 تیر 1400

گپ چیست؟ معرفی انواع گپ

0

گپ ها همان شکاف های قیمتی در نمودار یک دارایی هستند. گپ ناحیه ای است که در آن معامله ای انجام نشده و باعث ایجاد یک ناحیه توخالی در نمودارها می شود که به آن Gap Zone می گویند.

شکاف ها مناطقی مهم از روند را نشان می دهند که با آن ها می توانیم نقاط ورود و خروج را بهتر تشخیص دهیم. در واقع آن ها نقاط حمایتی و مقاومتی مهمی هستند.

عموما شکاف های قیمت (چه مثبت و چه منفی) از برخی رویدادها و اخبار ناشی می شوند. اگر شکاف های قیمتی ناشی از اخبار مثبت باشند؛ گپ با فشار تقاضا ساخته می شود و اگر ناشی از اتفاقات منفی باشند؛ گپ با فشار عرضه ساخته می شود. این اخبار و رویدادها لزوماً به طور مستقیم با بازار دارایی مورد نظر در ارتباط نیستند و ممکن است بازار تحت تاثیر اخبار اقتصاد کلان و حوادث جهانی قرار بگیرد. این نکته حائز اهمیت است که در شرایطی که بازار تحت تاثیر هیچ گونه خبر یا گزارشی قرار نداشته باشد، قیمت ها در حوالی قیمت پایانی دوره قبلی خود باز می شوند.

شکاف های قیمتی بیشتر در نمودارهای روزانه و تایم فریم های پایین تر قابل مشاهده هستند. عقیده کلی در مورد گپ ها این است که این شکاف های قیمتی دیر یا زود پر می شوند (Gap Filled). ژاپنی ها گپ ها را پنجره (Window) می نامند و معتقدند که پنجره های باز شده دیر یا زود بسته می شوند.

ژاپنی ها، گپ ها را به دو دسته صعودی و نزولی تقسیم می کنند.

1- گپ صعودی: این شکاف زمانی تشکیل می شود که قیمت باز شدن کندل دوم بزرگ تر از قیمت پایانی کندل ماقبل خود باشد.

2- گپ نزولی: این شکاف زمانی تشکیل می شود که قیمت باز شدن کندل دوم کوچک تر از قیمت پایانی کندل ماقبل خود باشد.

خاصیت حمایتی و مقاومتی بودن شکاف ها

شکاف ها مناطق بسیار مهمی در نمودار قیمت محسوب می شوند که به واسطه آنها می توان بهترین مناطق حمایت و مقاومت را شناسایی نمود.

گپ های نزولی و صعودی اصولا قابلیت تبدیل شدن به حمایت و مقاومت های طولانی مدت را دارند. شکاف های صعودی به عنوان ناحیه حمایت و شکاف های نزولی به عنوان مقاومت عمل می نمایند.

تحلیلگران غربی، گپ ها را به پنج دسته تقسیم می کنند:

1- شکاف معاملاتی (Common Gap-Trading Gap – Area Gap – Pattern Gap)

2- شکاف شکست (Breakaway Gap)

3- گپ خستگی (Exhaustion Gap)

4- گپ ادامه دهنده (Continuation Gap)

5- گپ جزیره بازگشتی (Island Reversal)

1- گپ معاملاتی

این شکاف، بدون دلیل و اتفاق خاصی در بازار رخ می دهد. به دلیل متداول بودن، چندان دارای اهمیت نیست و معمولا در فاصله اندکی پر می شود. این نوع شکاف بی اهمیت نیز نیست و نوسانگیران از این گپ استفاده می کنند. عموما شکاف های معاملاتی در یک ناحیه رنج اتفاق می افتد. پیشنهاد می شود از شکاف هایی که در محدوده رنج تشکیل می شود برای گرفتن موقعیت معاملاتی اجتناب کنید. چهار نوع شکاف دیگر، معمولا فرصت های معاملاتی با احتمال بیشتری را فراهم می کنند.

2- شکاف شکست

این شکاف به دلیل آنکه نشان دهنده آغاز یک حرکت قدرتمند است، حائز اهمیت است. در واقع قیمت با شکست ناحیه مقاومتی یا حمایتی روند قدرتمندی را در جهت ادامه روند شروع می کند. پس از ایجاد شکاف، عموما قیمت شتاب و مومنتوم زیادی در جهت روند می گیرد.

مهم ترین مشخصه این شکاف این است که حجم معاملات در محدوده ای قبل از آن به شدت بالا می رود. خروج از ناحیه گپ نیز همراه با حجم و تعداد معامله گران بالا خواهد بود. یکی از قوی ترین سیگنال ها در این شکاف این است که همزمان الگوهای شناخته شده ای مانند الگوی سر و شانه رخ می دهد.

3- گپ خستگی

شکاف خستگی معمولا در طول یک دوره روند رو به رشد اتفاق می افتد و می تواند علامت تغییر احتمالی روند باشد. قیمت، آخرین شکاف یا گپ را در جهت روند ایجاد می کند و سپس معکوس می شود. کندل های حوالی گپ خستگی، عموما کندل های با بدنه کوچک و یا کندل دوجی هستند که بلاتکلیفی را در بازار نشان می دهند. در واقع شکاف خستگی، نشان دهنده خسته بودن روند از ادامه حرکت می باشد. پیشنهاد می شود منتظر بسته شدن کندلی باشید که تغییر جهت را تایید می کند تا از مواجهه با سیگنال های کاذب جلوگیری نمایید.

4- شکاف ادامه دهنده

گپ ادامه دهنده که با نام های شکاف اندازه گیری یا شکاف فرار (Runaway Gap) نیز شناخته می شود. این شکاف، تمایل معامله گران به ادامه روند را نشان می دهد و تقریبا در نیمه راه روند اتفاق می افتد. گپ های ادامه دهنده از نظر اندازه بسیار بزرگ نیستند تا قدرت روند را تایید کنند و هر گونه حرکت شدید قیمت ممکن است باعث پر شدن این نوع از گپ ها شود. البته این احتمال نیز وجود دارد که گپ های ادامه دهنده هیچ گاه پر نشوند.

5- گپ جزیره بازگشتی

جزیره بازگشتی شامل دو شکاف است که یک شکاف در جهت روند فعلی اتفاق می افتد سپس شاهد یک کندل با بدنه ضعیف هستیم و بعد از آن شکاف دومی در خلاف جهت تشکیل می شود و معمولا علامت مهمی برای بازگشت روند به حساب می آید. به عبارت دیگر اگر این شکاف در روند صعودی رخ دهد روند نزولی می شود و اگر در روند نزولی رخ دهد، انتظار افزایش قیمت را خواهیم داشت. اگر در تشکیل این الگو از تعداد کندل های بیشتری استفاده شود به آن خوشه جزیره بازگشتی (Island Cluster Reversal) می گویند.

نکته: در مورد بورس ایران، تشکیل شکاف ها در نمودارهای تعدیل شده معتبرتر است. چرا که نمودارهای تعدیل شده برای تحلیل استفاده می شوند و نمودارهای تعدیل نشده با توجه به عوامل بنیادی در تحلیل تکنیکال اعتبار زیادی ندارند.

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط