وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
29 خرداد 1400

الگو کندلی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows) چیست؟

0

الگو سه کلاغ سیاه، یک الگوی سه کندلی است که از سه کندل همرنگ نزولی متوالی تشکیل شده است. این الگو یک الگوی برگشتی است که می تواند در پایان روند صعودی و یا پس از مدتی درجا زدن قیمت ظاهر شود. الگو سه کلاغ سیاه، نشانگر سطوح حمایتی مهم است.
 

مفهوم الگو سه کلاغ سیاه

پس از یک روند صعودی نسبتا طولانی، با رسیدن قیمت به مقاومت در کندل اول تعدادی از فروشندگان وارد معامله شده و با عرضه خود باعث نزول قیمت می شوند. در کندل دوم، به دلیل اینکه دارایی درگیر یک روند گاوی نسبتا طولانی بوده، فروشندگان محتاطانه وارد عمل می شوند و با انتشار اخبار شوم و منفی و بی میلی خریداران، در کندل سوم فروشندگان قدرت کامل را در دست می گیرند. توجه کنید که از منظر روانشناسی، الگو سه کلاغ سیاه در نیمی از اوقات در روزهای آتی در یک روند رنج (Range) باقی می ماند  تا فروشندگان بیشتری وارد عمل شده و با فشار عرضه خود قیمت دارایی را کاهش دهند.

 

محدودیت های الگوی سه کلاغ سیاه

ممکن است سه کلاغ سیاه طی دوران تثبیت قیمت (Consolidation) یا رنج (بی‌روند) بازار ظاهر شود و به جای آنکه جهت حرکت قیمت تغییر کند، به مسیر خود ادامه دهد. یکی از مهم ترین نکاتی که باید در تشخیص الگوی سه کلاغ سیاه در نظر گرفت؛ میزان حجم معاملات است. به طور کلی، هر الگویی که حجم معاملات کمی داشته باشد قابل تردید است. زیرا در چنین وضعیتی رفتار بازار به جای آنکه برآیند رفتار افراد بسیار باشد، از افراد معدودی متأثر است.

الگو سه کلاغ سیاه، زمانی یک الگوی برگشتی قابل اعتماد محسوب می شود که توسط سایر اندیکاتورها و اسیلاتورها مانند RSI، خط روند، میانگین متحرک و باندهای بولینگر تایید شود و حجم بالای معاملات نیز آن را تایید نماید. البته باید توجه نمود که حرکات قوی به سمت پایین می تواند موقتا RSI را در منطقه اشباع فروش قرار دهد. بنابراین بهتر است برای ورود به پوزیشن شورت، دنبال تاییدیه های بیشتری باشیم.

 

نکات الگو سه کلاغ سیاه

  • هر سه کندل باید نزولی باشند.
  • هر کندل باید پایین تر از بدنه کندل قبلی خود بسته شود.
  • میزان نزول بیشتر قیمت هر کندل نسبت به کندل قبل، نشان‌دهنده قدرت بیشتر الگو است.
  • هر سه کندل باید فاقد سایه باشند یا سایه کوچکی داشته باشند.
  • هر چقدر طول کندل ها بلند تر باشد اعتبار الگو بیشتر است.
  • طول کندل سوم نباید کوتاه باشد در این صورت از اعتبار الگو کاسته می شود.
  • رشد حجم معاملات همزمان با رشد کندل ها، نشان‌دهنده قدرت بیشتر الگو است.
  • اگر الگو سه کلاغ سیاه در یک مقاومت قرار گرفته باشد، اعتبار الگو بالاتر است.
  • الگوی سه سرباز سفید، نقطه مقابل الگو سه کلاغ سیاه است.

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط