وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
31 خرداد 1400

الگو ستاره صبحگاهی و الگو ستاره عصرگاهی چیست؟

0

الگو ستاره صبحگاهی و الگو ستاره عصرگاهی دو الگوی حداقل سه کندلی از نوع بازگشتی هستند که دقیقا معکوس یکدیگر عمل می نمایند. در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

 

الگو ستاره صبحگاهی (Morning Star)

الگو ستاره صبحگاهی، یک الگوی (حداقل) سه کندلی بازگشتی است که در پایان روند نزولی تشکیل می شود. ستاره صبحگاهی می تواند در شناخت سطوح مهم حمایتی موثر واقع شود.

 

مفهوم الگوی ستاره صبح گاهی

پس از یک روند نزولی نسبتا طولانی، در کندل اول این الگو، تعدادی از فروشندگان وارد معامله شده و با عرضه دارایی باعث نزول قیمت می شوند. در نتیجه یک کندل نزولی قدرتمند با بدنه بلند تشکیل می شود. بیشترین و کمترین قیمت در کندل دوم،  نزدیک به هم بوده و کندلی با بدنه کوچک تشکیل می شود. در کندل سوم خریداران با قدرت زیادی وارد معامله می شوند و قیمت را به شدت بالا می برند. با مشاهده این سه کندل، می توان متوجه شد که قدرت از سمت فروشندگان به سمت خریداران منتقل شده است.

توجه کنید که ممکن است این سه کندل به صورت متوالی در نمودار ظاهر نشوند و می تواند بین هر جفت از این کندل ها مجموعه ای از کندل های دیگر قرار داشته باشد.

علت نامگذاری این الگو به نام ستاره صبحگاهی به این دلیل است که ستاره صبحگاهی درست پیش از روشن شدن هوا ظاهر می شود و در واقع نوید طلوع خورشید و آمدن روز را می دهد.

شرایط تایید الگو ستاره صبحگاهی

1- کندل اول در الگوی ستاره صبح گاهی، کندلی نزولی با بدنه بلند است که نشان دهنده ادامه دار بودن روند قبل است.

2- کندل دوم، کندلی با بدنه کوچک است که نشان دهنده شک و تردید خریداران و فروشندگان و یا برابری نسبی عرضه و تقاضا است.

3- کندل سوم، کندلی صعودی با بدنه بلند است که نمایانگر تغییر روند از نزولی به صعودی است. توجه داشته باشید که بدنه کندل سوم باید حداقل به میزان 50% در بدنه کندل اول نفوذ نماید.

 

نکات الگوی ستاره صبحگاهی

  • هر چقدر بدنه کندل اول و سوم بزرگ تر باشند، اعتبار الگو بیشتر است.
  • از آنجا که کندل دوم در این الگو، کندلی با بدنه کوچک است؛ رنگ آن اهمیتی ندارد.
  • اگر بین بدنه کندل دوم با بدنه کندل اول و سوم گپ قیمتی به وجود آید اعتبار الگو بالاتر است. هر چه گپ به وجود آمده بزرگ تر باشد، اعتبار الگو بیشتر است.
  • وجود گپ قیمتی از شروط اصلی این الگو نیست و بدنه کندل دوم می تواند با بدنه کندل های اول و سوم اشتراک قیمتی داشته باشد.
  • کم شدن حجم معاملات در این الگو در ادامه روند نزولی قبلی ادامه می یابد تا جایی که در کندل دوم به بیشترین حالت خود می رسد تا اینکه قیمت به محدوده حمایتی مهمی می رسد و خریداران وارد عمل شده و حجم معاملات در کندل سوم این الگو بار دیگر افزایش می یابد.
  • تشکیل این الگو در یک حمایت استاتیک قیمت باعث افزایش اعتبار آن می شود.
  • اگر کندل دوم در الگو ستاره صبحگاهی یک کندل دوجی باشد، به آن الگوی ستاره صبحگاهی دوجی می گویند.
  • الگوی ستاره صبحگاهی گاهی از بیشتر از سه کندل تشکیل می شود. به این صورت که بین کندل های با بدنه بلند این الگو (کندل اول و سوم) چندین کندل با بدنه کوچک تشکیل می شود.
  • الگوی ستاره صبحگاهی نیاز به کندل تاییدیه دارد. کندل تاییدیه در این الگو، کندلی صعودی است که قیمت بسته شدن آن بالاتر از بدنه کندل سوم قرار دارد.
  • نقطه ورود به معامله در الگو ستاره صبحگاهی را می توان قیمت بسته شدن کندل سوم قرار داد.
  • حد ضرر در الگو ستاره صبحگاهی به دو روش تعیین می شود. یا حداقل قیمت در کندل دوم و یا قیمت میانه بدنه کندل سوم را به عنوان حد ضرر این الگو در نظر می گیرند. البته انتخاب حداقل قیمت در کندل دوم به عنوان حد ضرر رایج تر است. چرا که به دلیل نوسانات بازار بسیار محتمل است که قیمت قبل از رسیدن به نقطه سیو سود میانه بدنه کندل سوم را لمس نماید.
  • اگر قیمت بسته شدن کندلی که بعد از الگو ستاره صبحگاهی می آید، پایین تر از میانه بدنه کندل سوم باشد، الگو فاقد اعتبار است.
  • هر چه طول بدنه کندل سوم بیشتر باشد، اعتبار الگو ستاره صبحگاهی بالاتر است.
  • هر چه بدنه کندل سوم بیشتر بدنه کندل اول را بپوشاند، قدرت الگو ستاره صبح گاهی بیشتر است.

الگو ستاره عصرگاهی (Evening Star)

الگو ستاره عصرگاهی، یک الگوی (حداقل) سه کندلی بازگشتی است که در پایان روند صعودی تشکیل می شود. ستاره عصرگاهی می تواند در شناخت سطوح مهم مقاومتی موثر واقع شود.

 

مفهوم الگو ستاره عصرگاهی

پس از یک روند صعودی نسبتا طولانی، در کندل اول این الگو، تعدادی از خریداران وارد معامله شده و با تقاضای دارایی باعث افزایش قیمت می شوند. در نتیجه یک کندل صعودی قدرتمند با بدنه بلند تشکیل می شود. بیشترین و کمترین قیمت کندل دوم نزدیک به هم بوده و کندلی با بدنه کوچک تشکیل می شود. در کندل سوم فروشندگان با قدرت زیادی وارد معامله می شوند و قیمت را به شدت پایین می آورند. با مشاهده این سه کندل، می توان متوجه شد که قدرت از سمت خریداران به سمت فروشندگان منتقل شده است.

توجه کنید که ممکن است این سه کندل به صورت متوالی در نمودار ظاهر نشوند و می تواند بین هر جفت از این کندل ها مجموعه ای از کندل های دیگر قرار داشته باشد.

علت نامگذاری این الگو به نام ستاره عصرگاهی به این دلیل است که ستاره عصرگاهی (زهره) درست پیش از تاریک شدن هوا ظاهر می شود و در واقع بیانگر غروب خورشید و آمدن شب است.

شرایط تایید الگو ستاره عصرگاهی

1- کندل اول در الگوی ستاره عصر گاهی، کندلی صعودی با بدنه بلند است که نشان دهنده ادامه دار بودن روند قبل است.

2- کندل دوم، کندلی با بدنه کوچک است که نشان دهنده شک و تردید خریداران و فروشندگان و یا برابری نسبی عرضه و تقاضا است.

3- کندل سوم، کندلی نزولی با بدنه بلند است که نمایانگر تغییر روند از صعودی به نزولی است. توجه داشته باشید که بدنه کندل سوم باید حداقل به میزان 50% در بدنه کندل اول نفوذ نماید.

 

نکات الگو ستاره عصرگاهی

  • هر چقدر بدنه کندل اول و سوم بزرگ تر باشند، اعتبار الگو بیشتر است.
  • از آنجا که کندل دوم در این الگو، کندلی با بدنه کوچک است؛ رنگ آن اهمیتی ندارد.
  • اگر بین بدنه کندل دوم با بدنه کندل اول و سوم گپ قیمتی به وجود آید اعتبار الگو بالاتر است. هر چه گپ به وجود آمده بزرگ تر باشد، اعتبار الگو بیشتر است.
  • وجود گپ قیمتی از شروط اصلی این الگو نیست و بدنه کندل دوم می تواند با بدنه کندل های اول و سوم اشتراک قیمتی داشته باشد.
  • حجم معاملات در کندل اول کم، در کندل دوم بسیار کم و در کندل سوم با رشد قابل توجهی روبرو است.
  • تشکیل این الگو در یک مقاومت استاتیک قیمت باعث افزایش اعتبار آن می شود.
  • اگر کندل دوم در الگو ستاره عصرگاهی یک کندل دوجی باشد، به آن الگوی ستاره عصرگاهی دوجی می گویند.
  • الگوی ستاره عصرگاهی، گاهی از بیشتر از سه کندل تشکیل می شود. به این صورت که بین کندل های با بدنه بلند این الگو (کندل اول و سوم) چندین کندل با بدنه کوچک تشکیل می شود.
  • الگوی ستاره عصرگاهی نیاز به کندل تاییدیه دارد. کندل تاییدیه در این الگو، کندلی نزولی است که قیمت بسته شدن آن پایین تر از بدنه کندل سوم قرار دارد.
  • نقطه ورود به معامله در الگو ستاره عصرگاهی را می توان قیمت بسته شدن کندل سوم قرار داد.
  • حد ضرر در الگو ستاره عصرگاهی به دو روش تعیین می شود. یا بیشترین قیمت در کندل دوم و یا قیمت میانه بدنه کندل سوم را به عنوان حد ضرر این الگو در نظر می گیرند. البته انتخاب بیشترین قیمت کندل دوم به عنوان حد ضرر رایج تر است. چرا که به دلیل نوسانات بازار بسیار محتمل است که قیمت قبل از رسیدن به نقطه سیو سود میانه بدنه کندل سوم را لمس نماید.
  • اگر قیمت بسته شدن کندلی که بعد از الگو ستاره عصرگاهی می آید، بالاتر از میانه بدنه کندل سوم باشد، الگو فاقد اعتبار است.
  • هر چه طول بدنه کندل سوم بیشتر باشد، اعتبار الگو ستاره عصرگاهی بالاتر است.
  • هر چه بدنه کندل سوم بیشتر بدنه کندل اول را بپوشاند، قدرت الگو ستاره عصرگاهی بیشتر است.

 

اشتراک گذاری در:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط