وارد شوید

سوالی دارید؟

برای اطلاع از تخفیف دوره ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

blogImage
تریدسرا
15 خرداد 1400

کندل استیک چیست؟

0

کندل استیک یا نمودار شمعی (Candlestick Chart)، یک نوع از انواع نمودارها در بازارهای مالی است و برای توصیف وضعیت حرکت قیمت سهام، جفت ارزها، ارزهای دیجیتال و یا هر نوع دارایی دیگری استفاده می شود. از آنجا که مبدع این روش یک فرد ژاپنی به نام مونهیسا هوما (Munehisa Honma) است، به این نمودار، نمودار شمعی ژاپنی نیز می گویند.

تاریخچه کندل استیک

مونهیسا هوما (سوکیو هوما)، یک تاجر ژاپنی برنج (1724-1803) بود. برنج در فرهنگ ژاپنی کالایی ارزشمند محسوب و در سراسر ژاپن مراسم ها و جشن های بزرگی در خصوص برنج برگزار می گردید که نوعی فرهنگ بود. مونهیسا هوما به دلیل موفقیت های بزرگی که در معامله با استفاده از کندل استیک به دست آورد، گاها به نام خدای بازار شناخته می شد. همچنین از ایشان به عنوان پدر روش کندل شناسی یاد می شود. بعدها، استیو نیسون (Steve Nison)، با سفر به ژاپن این روش را فرا گرفت و آن را به غرب برد و بدینوسیله کتاب تکنیک های کندل استیک ژاپنی استیو نیسون در سال 1991 منتشر گردید.

اجزای کندل ها

کندل استیک ها، نمایش دهنده 4 داده قیمتی شامل بالاترین قیمت کندل، پایین ترین قیمت کندل، قیمت باز شدن کندل و قیمت بسته شدن کندل می باشند. شکل هندسی یک کندل استیک، از دو قسمت بدنه (Body) و سایه (Shadow or Wick) تشکیل شده است که هر یک از این قسمت ها اطلاعات مهمی را در مورد این کندل و روند پیش روی بازار در اختیار قرار می دهند. ارتفاع سایه بالای کندل، نشان دهنده فشار فروش فروشندگان دارایی است و ارتفاع سایه پایینی، نشان دهنده فشار خرید خریداران دارایی است. از کندل ها در هر بازه زمانی یا تایم فریمی می توان استفاده نمود که قواعد این کندل ها در همه تایم فریم ها یکسان می باشد. اما معمول ترین تایم فریم ها، پنج دقیقه، پانزده دقیقه، یک ساعت، چهار ساعت، روزانه و هفتگی هستند.

مفهوم کندل استیک

کندل ها به دو دسته صعودی (که آنها را در نمودارها اغلب با رنگ سبز نمایش می دهند) و کندل های نزولی (که آنها را در نمودارها اغلب با رنگ قرمز نمایش می دهند) تقسیم می شوند. در کندل های صعودی، قیمت بسته شدن کندل بیشتر از قیمت باز شدن کندل است و در کندل های نزولی، بازار پس از باز شدن کندل دچار افت قیمتی شده و کندل در قیمتی کمتر از قیمت باز شدن خود بسته می شود.

کندل ها، به دلیل نوسانات مختلفی که در بازار تجربه می کنند، دارای انواع مختلفی هستند و به همین دلیل مطالعه الگوهای کندلی حائز اهمیت می باشد. به طور تجربی؛ مهمترین الگوهایی که ناشی از تغییرات قیمت در کندل ها ایجاد می شود، می تواند تک کندلی یا چند کندلی باشند که با استفاده از شناخت این الگوها می توان تا حد قابل قبولی روند آتی معاملات بازار را پیش بینی نمود.

الگوهای کندلی از منظر اینکه نشان دهنده چه تغییراتی در روند آتی یک دارایی دارند به دو دسته، الگوهای کندلی ادامه دهنده و الگوهای کندلی بازگشتی تقسیم می شوند.

الگوهای بازگشتی، الگوهایی هستند که در انتهای یک روند صعودی یا نزولی ظاهر شده و باعث تغییر روند می شوند در حالی که الگوهای ادامه دهنده در اواسط روند ظاهر شده و خبر از ادامه دار بودن روند می دهند.

اشتراک گذاری در:

برچسب های مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب مرتبط